Sommarkampanj på Autoimmun kokbok!

Nu är det sommarkampanj på Autoimmun Kokbok – Läkande paleokost! I samarbete med Bokus.se kan vi just nu erbjuda rabatt när man uppger koden ”sommarpaleo”. Erbjudandet gäller fram till den sista juni eller så långt lagret räcker. Passa på att läsa om vår läkande kost i hängmattan!

Omslag_paleo_tryck

Under sommarledigheten passar det ofta bra att läsa böcker och/eller ta tag i matvanor och livsstil. Jag och min medförfattare Cecilia Nisbeth Nilsson på Swedish Paleo vill därför erbjuda vår kokbok till ett lägre pris just nu – så att man i lugn och ro kan läsa på om den autoimmuna kosten, planera inköp och provlaga våra recept.  Sommarens mängder av färska bär, kryddor, frukt och grönt hjälper också till med en perfekt rivstart.

OBS! Erbjudandet gäller endast på Bokus.se fram till den siste juni, så gå in och beställ ditt ex av kokboken där bums!

Sä här gör du: Gå in på www.bokus.se och beställ boken. Vid betalning skriv in koden ”sommarpaleo i rutan där det står kampanjkod. Då får du 30 kr rabatt samt fri frakt. Boken har du i handen inom ca 2 dagar.

Kampanjen varar som sagt fram till den siste juni eller tills boken säljer slut i lager.

Autoimmun paleo hjälper till att häva autoimmuna sjukdomar, inflammationer och ledvärk, allergier, magbesvär med mycket mera.

Här är några omdömen av kokboken:

Informativ bok för AIP

En bra informativ första-bok inom AIP. Innehåller både mycket enkla och lite mer ”avancerade” recept, allt från enklaste vardags till festliga tillfällen. Passar de flesta situationer och kunskapsnivåer med andra ord. /Emilsson”

Tydlighet,enkel matlagning och bra mat i tiden!

En bra bok som framhåller de senaste rönen inom paleokosten och den läkande kosten. Trevlig och tydlighet i texterna. Riktigt bra kokbok! /Eva-Lotta Jörnulf.”

Överlägsen!!!

”Den bästa av alla kostböcker, jag har läst allt i boken. Människan är skapad att äta denna kost. Vårt välbefinnande är viktigt! /M-L Lundström”

”Enkel och trevlig

En bra och personlig inledning av boken som förklarar vad autoimmun kost är. Innehåller en överskådlig lista över tillåtna livsmedel. Enkla recept och tips på hur man kan kombinera maten. /Eva.”

Äntligen här !!!

Väntat länge på sådan toppen bok!!! Kommer att använda den flitigt
Bra upplägg i boken, lätt läst, fin layout, lätt orientera sig ,navigera i boken. Jättenöjd! /Ariel.”

/God läsning!

Autoimmun paleo: Så återintroducerar du livsmedel

Här följer en stegvis guide till hur du individanpassar autoimmun paleo (AIP). De stora dragen beskrivs här för hur du kommer igång och hur du sedan går vidare till nästa steg. Detta är en överblick som behöver en del fördjupning. Vill du ha hjälp med processen så kan du anmäla dig här till ”Paleo-skolan: autoimmun kost och individanpassning”, som startar till hösten.

Individanpassning av AIP brukar följa dessa tre huvudsteg

 

Blogginlägg

STEG 1 – UTESLUT, nollställ

Under detta steg utesluter du samtliga problematiska livsmedel som orsakar inflammation. En del av dem utesluter man på lång sikt eller för alltid, medan andra går att återintroducera med provokationstester i steg 2. I boken ”Autoimmun kokbok: läkande paleokost” har jag och min medförfattare Cecilia Nisbet Nilsson presenterat recept som ska göra det enkelt att genomföra detta första steg. Det går att fortsätta äta på det här sättet, men för de allra flesta är det möjligt att successivt introducera många livsmedel när tarmen läkt och inflammationer lagt sig.

De som du utesluter för längre tid framöver är följande:  

  • Processade livsmedel
  • Raffinerat socker
  • Spannmål (eventuellt med untantag av ris och bovete)
  • Raffinerade växtoljor
  • Torkade baljväxter (även sojabönor och jordnötter)
  • (Tomat), det är mkt vanligt med reaktioner på denna
  • NSAID-läkemedel (treo, ipren, naproxen mfl)

För många personer är det möjligt att utesluta de flesta livsmedel temporärt (för provokationstester i steg 2).

  • Ägg
  • Nötter
  • Mejeriprodukter (se denna artikel för mer detaljer i vilken ordning olika mejeriprodukter sedan kan introduceras)
  • Frön (även kaffe och kakao samt fröbaserade kryddor)
  • Potatisväxter (potatis, paprika, aubergine, tomat mfl)
  • Färska baljväxter (gröna bönor, ärtor samt brytbönor mfl)
  • Alkohol

STEG 2 – ÅTERINTRODUCERA

Efter att du genomfört steg 1 i minst 30 dagar (gärna längre tid) kan det vara dags att prova om du kan återintroducera vissa livsmedel. Det är detta steg som många frågat om och som jag tidigare skrivit om. Baserat på det vi i dag vet om frekvensen i reaktioner är att några livsmedel som tycks vara vanligare när det gäller reaktioner. När du väljer vilka livsmedel du ska introducerar en kombination av vad du saknar att äta och vad som ger minst risk för reaktion. Det är vanligt att göra återintroduktionerna i följande steg:

Återintroduktioner fas 1 (låg sannolikhet för reaktion)

  • Äggula (obs! Ej äggvita)
  • Ghee (separerat och filtrerat genom kaffefilter)
  • Fröbaserade kryddor
  • Fodmaps och höghistaminlivsmedel
  • Gröna färska baljväxter (ätbara i rått tillstånd)
  • Vitt ris (kokt som pasta i mkt vatten för att minska arsenikhalt)

Återintroduktioner fas 2 (ganska låg sannolikhet för reaktion)

  • Frön (solrosfrön, sesamfrö, pumpafrö mfl)
  • Nötter
  • Alkohol (små mängder motsvarande ett glas per dag)
  • Kaffe (begränsa gärna mängden till 2,5 dl per dag även om det går bra)
  • Smör (ekologiskt)

Återintroduktioner fas 3 (ganska vanligt med reaktion)

  • Aubergine
  • Paprika
  • Kaffe (som en del av exempelvis daglig frukost)
  • Grädde (små mängder i kaffe exempelvis)
  • Hemgjord kefir

Återintroduktioner fas 4 (mycket vanligt med reaktioner)

  • Äggvita
  • Chili (starka med capsaisin finns i en mängd olika chilifrukter)
  • Potatis (skalad)
  • Alkohol (mer än ett glas på en kväll)

KOM IHÅG ATT FÖRA SYMPTOMDAGBOK OCH ATT VARA NOGGRANN. Det finns ingen anledning att ha för bråttom. Så här går du till väga för att göra provokationstester:

Mängder

Återintroducera ett livsmedel i taget. Låt det gå tre dagar mellan varje livsmedel. Du ska inte återintroducera sådant som du vet att du är allvarligt allergisk emot.

  1. Börja med en halv tesked av livsmedlet eller mindre och vänta i 15 minuter. Om du får en reaktion så avbryter du återintroduktionen.
  2. Om du inte får någon reaktion så tar du en hel tesked och väntar ytterligare femton minuter om du får en reaktion så avbryter du.
  3. Om du inte fått någon reaktion så ökar du dosen till två teskedar och väntar i några timmar
  4. Om du inte får någon reaktion äter du 100 gram av livsmedlet och väntar till dagen därpå
  5. Dag 2 iakttar du symptomen nedan. Var noga med att observera om några störande faktorer finns som stress eller infektion till exempel.
  6. Avvakta och beakta symptom även under dag tre. Det kan komma försenade reaktioner upp till tre dagar efter exponering.

Symtom att vara uppmärksam på:

  • Mage och tarm:  Ont i magen, förstoppning,  diarre, sura uppstötningar, illamående, gaser, uppblåsthet eller bristande förmåga att bryta ner maten.
  • Slemhinnor: Kliande ögon, rinnande näsa eller slem i hals.
  • Kognitiv och känslomässig påverkan: Mild eller djup nedstämdhet eller depression. Ökad ångest eller humörsvängningar under dagen.
  • Abstinensliknande symptom: Starkt sug efter socker och/eller fett
  • Sömnstörningar: Svårt att somna eller uppvaknande under natten. Alternativt att man inte längre känner sig utsövd.
  • Huvudvärk:  Långvarig huvudvärk eller yrsel
  • Muskelvärk, ledsmärtor eller inflammationer i leder och ligament
  • Kroppslig påverkan: Energilöshet, utmattning
  • Hudreaktioner: Klåda, utslag, akne, torr hud, nässelutslag eller torra naglar och hår

Några vanliga reaktioner är gaser och förändringar i antalet toalettbesök. Det förekommer också att man får förstoppning eller diarre, sura uppstötningar, klåda eller känslor av trötthet, minskad energi eller att man blir speedad. Notera förändringar och skriv upp dem i din matlogg. Var också uppmärksam under det tre dagar som du väntar på återställning efter en introduktion. Om du fått en reaktion så slutar du äta detta livsmedel direkt och väntar på att bli återställd igen. Du kan när du blivit återställd testa att återintroducera samma livsmedel igen och se om samma reaktion uppkommer.

STEG 3- Din personliga AIP-kost /Autoimmuna kost

När du har gått igenom de här stegen har du lärt känna din kropps reaktioner mycket bättre, och du har lärt dig vad du mår bra av att äta och vad du inte mår bra av att äta. Börjar du må sämre igen kan du mycket väl behöva återgå till steg 1 vid ett senare skede. Det kan ibland hända att infektioner eller misstag i kosthållningen leder till plötslig försämring av symtomen. Det bästa om det sker är såklart att gå tillbaka till steg ett igen.

Om du vill ha stöd i din egen resa till att hitta din personliga AIP-diet är du välkommen att anmäla dig till ”Paleo-skolan: autoimmun kost och individanpassning”.

Nyhet: “Paleo-skolan – autoimmun kost och individanpassning”

Det strömmar in frågor kring hur man individanpassar livsstilen med autoimmun paleo. Därför är jag nu med och lanserar utbildningen ”Paleo-skolan – autoimmun kost och individanpassning”, som pågår 3 maj-14:e juni och sista anmälningsdag är 24 april. Läs mer här och anmäl dig här.

Tanken med Paleo-skolan är att den ska ge en fördjupad faktakunskap, stöd för personlig individanpassning, kontinuerligt svar på frågor och stöd från en grupp som genomgår samma resa. Följ med på ditt livs kanske viktigaste utbildningsprogram, eller tipsa någon du känner!

Autoimmuna protokollet (AIP) – varför kan stöd behövas?

Det finns många detaljer i autoimmuna protokollet, AIP och ”autoimmun paleo” som kan göra metoden mer effektiv och vill man dessutom skapa en livslång livsstil för att kontrollera sina symptom så krävs steg för individanpassning, som kan vara svåra att lära sig på egen hand. Jag har under åren med arbetet med klienter utvecklat en bred erfarenhet av hur man kan göra autoimmun paleo och individanpassning så effektiv som möjligt. Samtidigt vet jag att det är lätt att känna sig ensam när man har diffusa hälsobesvär, autoimmun sjukdom eller immunrelaterad ohälsa. Det är baserat på dessa erfarenheter jag skapat det gruppbaserade programmet  “Paleo-skolan” tillsammans med Anna-Maria Norman, som har en bakgrund som projekt- och processledare. Vi kommer att följa symptomutveckling, ge vägledning i hur man går tillväga för att få maximala resultat och hitta de långsiktiga ramarna för den kost som leder till optimal hälsa. Under första delen av Paleo-skolan kommer vi att utgå från boken “Autoimmun kokbok: läkande paleokost” och sedan kommer vi att lära oss strategier för återintroduktion av livsmedel för att börja resan mot en kost som passar just din kropp. Denna kost passar dig med exempelvis psoriasis, reumatoid artrit, hashimotos, SLE, celiaki, struma, hypotyreos, ulcerös kolit, IBS, fibromyalgi, crohns, reaumatism, multipel skleros (MS) och typ-1 diabetes,

Läs gärna mer om Paleo-skolan   (Begränsat antal platser finns på Stora Paleo-skolan, men det finns även Lilla Paleo-skolan Online där vi tar emot fler personer)

***************************************************************************************************

Om Paleo-skolan

Paleo-skolan innebär 6 veckor med autoimmun kost och individanpassning, under perioden 3:e maj-14 juni 2016.

Har du diffusa hälsoproblem, autoimmun sjukdom, immunrelaterad ohälsa eller svagt immunförsvar? Vill du lära dig metoden bakom individanpassad paleo för att återvinna din hälsa?  Följ med på ditt livs hälsoäventyr med stöd från Paleo-experten Karl Hultén och en grupp av personer som gör samma resa som du.

Vi erbjuder två olika program:

Alternativ 1: Stora Paleo-skolan med tre gruppträffar och en individuell konsultation (gruppträffar i Stockholm konsultation på skype/telefon). Lär mer här. Hälsoinvestering: 4900 kronor

Alternativ 2: Lilla Paleo-skolan Online Detta är ett billigare alternativ för dig som inte kan eller vill komma på gruppträffar och konsultation (guidning sker online, passar dig som inte kan ta dig till Stockholm). Läs mer här. Hälsoinvestering: 1400 kronor

Anmälan: Anmäl dig senast 25/4 genom att fylla i detta formulär (OBS! begränsat antal platser i Paleo-skolan)

I Stora Paleo-skolan ingår:

  • Tre gruppträffar i Stockholm, tisdagar kl 18-20. Träff 1 (3/5): en fördjupande föreläsning med Karl Hultén om paleo, autoimmun kost och autoimmun sjukdom. Träff 2 (31/5): om återintroduktion och individanpassning. Träff 3 (14/6): Utvärdering av resultat och steg framåt mot en hållbar livsstil.
  • Individuell konsultation om 25 minuter med Karl Hultén (skype/telefon) under vecka 2 eller 3, för att anpassa upplägget efter dina vanor, symptom och hälsomål.
  • Stöd från en grupp som genomgår samma process, genom tre gruppträffar och kontinuerlig dialog i ett webforum.

I både Stora Paleo-skolan och Lilla Paleo-skolan Online ingår:

  • Boken “Autoimmun kokbok: läkande paleokost”. (värde 261 kr).
  • Guidande dokument och veckomeny, främst utifrån bokens recept.
  • Svar på frågor: vår hälsoexpert Karl Hultén besvarar vanligt förekommande frågor till hela gruppen skriftligen en gång i veckan under hela grupputmaningen
  • Medlemskap i Webforum: Kontinuerligt utbyte av erfarenheter, recept och tips med andra deltagare.
  • Hälsoenkät: fylls i innan och efter grupputmaningen för att utvärdera utvecklingen och hjälpa dig formulera dina hälsomål.
  • Tips på fysisk aktivitet och sömn- och stresshantering, samt hur du formulerar dina egna hälsomål.
  • Dokument för Logg av fysisk aktivitet, mat och sömn.
  • Ni uppmuntras att para ihop er två och två för att vara varandras stöd under grupputmaningen genom att bla skicka ett “veckomejl” till varandra och berättar hur veckan har gått.
  • OBS! Individuell konsultation eller gruppträffar ingår inte i Paleo-skolan Online. Vill du ha det får du istället anmäla dig till Paleoskolan som löper parallellt under perioden 3:e maj-14:e juni 2016.

Expertis: Vår hälsoexpert Karl Hultén är biomedicinare och paleo-expert. En långvarig kronisk inflammationssjukdom har motiverat honom att söka egna svar när det gäller kopplingar mellan mat och hälsa. Han tillämpar ett evolutionsmedicinskt perspektiv baserad på mat med högsta kvalitet och näringstäthet. Han har de senaste åren arbetat med hundratals klienter med autoimmuna sjukdomar som upplevt oerhörda förbättringar genom att tillämpa specifika kostprinciper. Han är även medförfattare till boken ”Autoimmun kokbok: läkande paleokost”. Läs mer om Karl Hultén här.

Vad kommer vi att äta? Under Paleo-skolan äter du de fyra första veckorna den kost som kallas ”autoimmun kost”. Det är i grunden Paleolitisk kost (Paleo), det vill säga den mat som våra gener är anpassade för, nämligen riktiga råvaror som grönsaker, rotfrukter, kött, fisk, fågel, skaldjur och frukt. I “Autoimmun Paleo” exkluderas dessutom sådana livsmedel som har visat sig problematiska för personer med immunrelaterad ohälsa. Efter vecka 4 börjar vi med att återintroducera vissa livsmedel och du lär dig en metod för individanpassning av din kost. Recepten under Paleo-skolan utgår från boken “Autoimmun kokbok: läkande paleokost”. Med bokens enkla recept som stärker immunförsvaret och tarmens integritet, undviker du onödig aktivering av immunförsvaret.

Vilka kan vara med?

  • Du har diffusa hälsoproblem, autoimmun sjukdom (tex psoriasis, reumatoid artrit, hashimots, hypotyreos), immunrelaterad ohälsa eller svagt immunförsvar.
  • Du känner dig motiverad att under sex veckor delta i ett ambitiöst hälsoprogram, och vill ha stöd från en grupp och paleo-experten Karl Hultén. (Det går bra att delta även om du redan börjat testa autoimmun kost och AIP på egen hand).

Mål: Minskade hälsobesvär och mer energi (olika för olika personer). Symptomen följs upp i en enkät före och efter Paleo-skolans genomförande.

Anmälan: Anmäl dig senast 25/4 genom att fylla i detta formulär.

Kontakt: Vid frågor kontakta Anna-Maria Norman, annamaria.norman (snabela)gmail.com

Den nya kokboken äntligen här: Autoimmun kokbok – läkande paleokost

Den här boken är en inspirerande guide till livslång hälsa och matglädje för dig med autoimmun sjukdom. Autoimmuna sjukdomar ökar för varje år och har växt till en epidemi som drabbar över en miljon svenskar. Med recept baserade på näringstäta råvaror har principerna i den här boken redan hjälpt tusentals personer.

Autoimmun kokbok”Tilltalande, lättillgängligt och enkelt utan krusiduller. Det är så att man utan större kunskap eller förståelse bara kan sätta igång för att gå mot en bättre hälsa. Man behöver varken förstå hur kroppen fungerar eller vara gormetkock. Det är inspirerande utan att krångla. Det är en bok som går att leva efter i vardagen.”

Dr Kimia Emami

De flesta av oss känner någon som lider av en autoimmun sjukdom. Denna grupp av sjukdomar ökar för varje år och drabbar omkring en miljon svenskar. Under 2015 har det varit lugnt här på hemsidan och här kommer en del av förklaringen till den saken.

Detta är troligen i den viktigaste bok du någonsin kommer att läsa om du lider av autoimmun sjukdom. Med enkla recept baserade på näringstäta råvaror som stärker immunförsvaret och samtidigt stärker tarmens integritet, undviker du onödig aktivering av immunförsvaret. Det gör det möjligt att återvinna din ha¤lsa. Alla recept är fria från gluten, mejeriprodukter, ägg, nötter och socker med mera. Autoimmuna sjukdomar o¤kar för varje år och har växt till en epidemi som drabbar över en miljon svenskar. Den har boken är ett verktyg som genom sina enkla principer redan hjälpt tusentals personer med autoimmun sjukdom och andra kroniska hälsobesvär. Författarna Karl Hultén och Cecilia Nisbet Nilsson har med den ha¤r metoden själva blivit symptomfria

Köp boken här (eller här)

Lär dig hitta vägen till perfekt hälsa

Tänk dig en medelålders man som lever ett stressigt liv, äter skräpmat och inte tränar. När han får sin första hjärtinfarkt så är detta ett symptom på den underliggande sjukdomen, nämligen hans livsstil. Om du vill hitta vägen till perfekt hälsa i ditt eget liv så måste du lära dig att se skillnad mellan symptom och underliggande orsaker. 

Ett grundläggande problem med sjukvården är att den inte kan skilja sjukdomsorsak från symptom. Läkemedel är ofta avsedda att trycka ner symptom, vilket förstås är ungefär lika effektivt som att sätta en bit tejp över varningslampan i bilen i stället  för att fylla på olja. De flesta förstår intuitivt att den underliggande orsaken är ofta mer sammansatt och komplex än de enkla symptom man ser på ytan. Låt sjukvårdens syn på hälsa stå som ett varnande exempel på hur man inte hittar vägen mot bättre hälsa. Blanda aldrig ihop de ytliga symptomen med den underliggande sjukdomen.  Continue reading ”Lär dig hitta vägen till perfekt hälsa”

10 steg till bättre hälsa

Vilka är de viktigaste stegen man kan ta för att förbättra sin hälsa? Detta är en fråga som ständigt kommer upp och det är förstås oerhört svårt att rangordna de kostfaktorer och generella principer som är viktigast för att vända ohälsa och vilka som bidrar mest till hälsa, men jag ska ändå ge mig på ett försök baserat på mina erfarenheter med grupper och klienter på senare tid.

En kraftigt bidragande orsak till ohälsa i dag är att vi tar in för mycket energi vilket bidrar till att vi blir överkänsliga mot kolhydrater och att våra kroppar åldras och slits snabbare. Detta är också en process som bidrar till inflammation, vilket förstås ligger till grund för i princip alla sjukdomar som finns. En grundläggande egenskap som kosten bör ha är därför att bidra till att vi äter färre kalorier. i kliniska studier har en Paleo-kost visat sig bidra till att vi äter omkring 33 procent färre kalorier, vilket leder till att vi går ner i fettvikt och att en mängd hälsomarkörer rör sig åt rätt håll. Här följer ett antal tips som jag tycker är viktiga och som sammantaget lägger grunden för livslång hälsa.

10 stegen till bättre hälsa:

  1. Laga din egen mat: Att gå från processade halvfabrikat är det viktigaste steget för att uppnå bättre hälsa.
  2. Ställ  en läggdagsklocka: Att sova tillräckligt är helt avgörande för metabol hälsa och prestationsförmåga. Sover du för lite kommer du ha en ämnesomsättning som en diabetiker dagen därpå och din förmåga till bra hälsobeslut kommer att vara försvagad.
  3. Undvik alla former av flytande kalorier: De viktigaste är förstås läsk, juice och alkoholhaltiga drycker. Några bortglömda fallgropar när det gäller personer som har svårt att gå ner i vikt är förstås också smoothies, gainer-drycker och andra kassein-baserade kosttillskott i dryckform.
  4. Ät enklare måltider: Ju mer sammansatta dina måltider är dessutom mer kommer du att äta. Detta är testat i en mängd försök på både människor och djur och brukar kallas för ”sensoriskt specifik mättnad”. Detta innebär att ju fler smårätter eller skålar att plocka från på bordet, desto mer kommer du att äta. Ät därför mat baserad på några få råvaror.
  5. Undvik smakförhöjande tillsatser: Ju fler smakhöjande faktorer dina måltider har desto fler kalorier kommer du att ta in. Detta är visserligen en sanning med modifikation eftersom maten fortfarande kan vara mycket välsmakande utan att för den skull orsaka överätning. Dock bör man undvika den allra mest välsmakande maten om man inte vill köra kroppen på högvarv med för många kalorier. Exempel på smakhöjande faktorer är socker, salt, sojasås, umami (glutamat), fett och socker i kombination, aromatiska kryddor, fisksås med mera. Du förstår säkert principen.
  6. Ät monotona måltider: Forskning har visat att du kommer att äta fler kalorier ju mer variation din kost uppvisar. Detta är lite lurigt eftersom en varierad kost samtidigt är viktig för att ge alla de näringsämnen som kroppen behöver. Därför behöver man hjälp med detta steg eftersom alla viktiga delar måste täckas in och matprogram måste läggas upp mycket genomtänkt för att ge alla fördelar. Detta är något som jag tillämpar för vissa klienter, men skulle inte rekommendera denna punkt till vem som helst.
  7. Undvik industriellt framställda växtoljor: Orsakar låggradig kronisk inflammation vilket leder vidare till i stort sett all ohälsa du kan tänka dig.
  8. Undvik tillsatt socker: Orsakar insulinresistens, skadliga blodfetter, inflammation och läckande tarm.
  9. Undvik spannmål: De irriterar tarmen, sätter hormonerna ur balans och skapar inflammation.
  10. Dra ner på baljväxterna: Baljväxter bär som regel på tarmirriterande lektiner vilka visserligen till stor del kan avlägsnas genom groddning och tryck-kokning, men då kvarstår problemet med att baljväxterna är mycket fattiga på näring. Baljväxter kan inte ersätta animaliska produkter eftersom de saknar en mängd vitaminer, essentiella fetter och mineraler som är viktiga för människan.