healthy-for-life

Så skapar du nya vanor – 10 enkla steg

Nyårslöften har ett löjets skimmer över sig. De flesta känner igen det självbedrägeri och känslan av svaghet när man inte fortsätter med det man lovat. Det är inte lätt att hålla sig till nya goda vanor eftersom många olika mekanismer drar oss tillbaka i gamla mönster. Därför ska vi nu gå vi på djupet med hur man effektivt skapar nya goda vanor. 

Att skapa nya vanor är det största hindret mot livsavgörande hälsoförbättringar. Därför är detta en stor del av mitt arbete med klienter. Den här artikeln är tänkt att hjälpa dig till nya mönster när det gäller beteendeförändring. Detta är ett förstås ett stort område och i vissa fall kan djupare rädslor och hinder stoppa nya vanor, men här kommer vi att gå in på enkla strategier.

När du kommit så här långt i texten så har det säkert poppat upp en tanke hos dig själv om vilken vana du helst skulle vilja skapa. Därför tänkte jag att vi skulle börja med att prata om de främsta hinden som människor upplever när de ska ändra vanor.

Läs mer

skin-itch-240513

Histaminintolerans – klåda, svullna slemhinnor och trötthet

Tonfisk, skaldjur, surkål, bacon, rött vin och citrusfrukter är förstås mat som många känner igen från mina recept och matlistor. Alla är de hälsosamma inslag i kosten, men de bär också på en mörk hemlighet. Hemligheten kallas ”Histamin”. Om du upplever märkliga symptom när du äter vissa livsmedel så kan du lida histaminintolerans.

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som framkallar aktivering av immunförsvaret. En känslighet mot histamin är inte helt ovanligt och symtom för känsliga personer kan vara migrän, nässelutslag, ångest, sura uppstötningar eller nästäppa. Om du har noterat märkliga reaktioner på livsmedel som du vanligtvis betraktar som hälsosamma, så kan det vara så att du upplever reaktioner på naturligt histamin som finns i vissa livsmedel. Läs mer

Paleo-Diet-Foods

Heldagskurs: Mat för optimal hälsa och välbefinnande

Den 10 Maj håller jag detta heldagsseminarium i vackra Stjärnsund. Seminariet handlar om hur man genom att äta naturlig mat kan övervinna hälsobesvär, få mer energi och livslång hälsa. Under dagen avlivas etablerade myter kring kosten och deltagarna får praktiska redskap för hur de kan tillämpa en kost som förebygger folksjukdomar och leder till livslång hälsa.

Det moderna jordbruket och den industriella matproduktionen har medfört en våg av ohälsa och stort lidande. Kan permakultur vara en bättre sätt att producera mat som är mer i linje med vad människans gener förväntar sig och på så vis dra nytta av miljontals år av mänsklig evolution?

Läs mer och anmäl dig.

Paleo-Diet-Foods

Naturlig viktnedgång del 2 av 2 – Så påverkar du hjärnans styrning av kroppsfettet

Du har säkert känt hur mättnaden helt kan försvinna när en bit kladdkaka kommer på bordet efter maten. Den måste förstås ätas upp känner du. Det här inlägget handlar om varför du känner så och om hur det påverkar hjärnan att öka mängden fett du bär på kroppen.

Tänk dig att du har två personer med precis samma kroppsbyggnad. De har båda två lite övervikt men har precis samma midjemått, kroppsfett och längd. Den ena personen har sett ut så här under lång tid medan den andra just bantat ner tjugo kilo till denna kroppssammansättning. Vad du inte ser är att i hjärnan på den som bantat ser det väldigt annorlunda ut och energijämviktssystemet kommer att göra det svårt för denna person att behålla vikten eftersom hungern kommer tidigare och hjärnan vill försvara en högre fettmängd. Detta beror på en okänslighet för hormonet leptin. Leptin berättar för hjärnan hur mycket fett som finns på kroppen, men hjärnan förmår inte lyssna på denna signal. Den är hörselskadad och tror att det finns för lite fett på kroppen.  Läs mer

viktras

Naturlig viktnedgång del 1 av 2 – Så regleras fettmängden

Kunskap är nyckeln till framgång. För att varaktigt gå ner i vikt och behålla sin målvikt måste man förstå kroppens system för fettreglering. Jag får ständigt frågor om hur man effektivt går ner i vikt. Men min erfarenhet är att det inte är effektivt att bara ge råd utan att förklara mekanismerna bakom. Därför kommer jag nu berätta  om de system som styr mängden kroppsfett för att du ska kunna utveckla en diet som funkar optimalt för just dig. Läs mer

goodevil2

Paleo vid autoimmun sjukdom – ät dig fri från inflammation

Autoimmuna sjukdomar och inflammatoriska tillstånd kan kräva att man är extra strikt med kosten och utesluter en mängd inflammationsskapande livsmedel. Detta har utmynnat i ett program som jag tillämpar för klienter med autoimmun sjukdom. Du kan ladda ner inköpslistan här och komma igång direkt. Om du vill veta mer om varför det ser ut som det gör, så kan du fortsätta läsa.  Läs mer