path-woods

Lär dig hitta vägen till perfekt hälsa

Tänk dig en medelålders man som lever ett stressigt liv, äter skräpmat och inte tränar. När han får sin första hjärtinfarkt så är detta ett symptom på den underliggande sjukdomen, nämligen hans livsstil. Om du vill hitta vägen till perfekt hälsa i ditt eget liv så måste du lära dig att se skillnad mellan symptom och underliggande orsaker. 

Ett grundläggande problem med sjukvården är att den inte kan skilja sjukdomsorsak från symptom. Läkemedel är ofta avsedda att trycka ner symptom, vilket förstås är ungefär lika effektivt som att sätta en bit tejp över varningslampan i bilen i stället  för att fylla på olja. De flesta förstår intuitivt att den underliggande orsaken är ofta mer sammansatt och komplex än de enkla symptom man ser på ytan. Låt sjukvårdens syn på hälsa stå som ett varnande exempel på hur man inte hittar vägen mot bättre hälsa. Blanda aldrig ihop de ytliga symptomen med den underliggande sjukdomen. 

Den verkliga sjukdomen är ofta svårare att attackera

Vilken är då den verkliga sjukdomen? Det varierar förstås från fall till fall, men en viktig bidragande orsak är nästan alltid våra levnadsförhållanden. De förhållanden som ofta dikteras av vårt moderna samhälle. Även den industriellt framställda kost som framkallar inflammation är den del av sjukdomen. Hjärtinfarkten är bara ett symptom. Den är inte sjukdomen.

Om vi bara betraktar symptomen som sjukdomen så blir den logiska insatsen efter en hjärninfarkt att sätta in en pacemaker och proppa ”den sjuke” full av statiner. Åt den verkliga sjukdomen gör man naturligtvis ingenting. Hade man kunnat se igenom de ytliga symptomen och se orsaken till hjärtinfarkten så hade man kunnat styra om mannens livsstil till mindre inflammationsskapande kost, lägre stress och grundläggande fysisk aktivitet.

Det är frestande att betrakta symptomen som sjukdomen eftersom behandlingen innebär att man tar ett piller. Man betraktar patienten som ett objekt utan förmåga till förändring. Om det hade varit så att levnadsförhållanden inte gick att ändra eller att vi inte visste vilka omställningar som kunde bidra till bättre hälsa så hade man kunnat försvara pillerlösningen. Men vi vet att det finns effektiva livsstilsomställningar som fungerar bättre än läkemedel.  Det är min erfarenhet att personer som har potentiellt dödliga tillstånd, är motiverade till förändring. Jag vet också att det finns effektiva insatser man själv kan göra för att ta kontroll över sin hälsa.

Blindhet för den verkliga sjukdomen leder till mer lidande

Det är ofta enklare och billigare att behandla symptomen än att titta på de underliggande orsakerna. Men tyvärr åstadkommer man aldrig mer än att bara skjuta upp problemet. Ekonomiska intressen tjänar också pengar på att vi är sjuka och beroende av snabba kolhydrater till exempel livsmedelsindustrin som vill sälja ”mat” som orsakar ohälsa och läkemedelsindustrin som inte tjänar några pengar på att patienter blir friska och inte behöver läkemedel längre.

Lär dig se roten till problemet

Vad man kan fokusera på vid sidan av att ändra strukturerna är förstås att ändra livsstilen. Det bästa sättet att bota sjukdom är enligt min erfarenhet att bygga hälsa. Det är också så jag jobbar med klienter. Men livsstilsförändringar är inte alltid lätta och de kräver ofta en personlig mognad och stöd på vägen.

Sedan är det förstås också så att symptomen inte försvinner direkt när man lägger om sin livsstil. Ibland  sitter symptomen under lång tid efter att man attackerar de underliggande orsakerna. En effektiv behandling går förstås på både symptom och underliggande orsak samtidigt. Att ignorera det ena eller det andra leder till sämre resultat och därmed ytterligare lidande för patienten.

Börja leta efter orsaker i stället för symptom

En viktig del av min egen strävan efter ett hälsosamt liv är att jag ständigt söker efter bakomliggande orsaker både i mitt arbete med klienter och i mitt eget liv. Några saker som jag noterat är att när jag gör avsteg i den kost som jag funnit leder till bästa hälsa för mig personligen, så uppstår inflammationer ganska snart. Om jag går och lägger mig för sent under en period  så märker jag direkt hur mitt sug efter kaffe ökar. I den situationen så kan man betrakta ökad kaffekonsumtion som behandling av symptomet och den verkliga orsaken är förstås att hjärnan och kroppen behöver vila. Samma sug efter skräpmat kan man också få av att äta exempelvis socker. En av de underliggande orsaken till suget efter koffein, nikotin och socker är ett obalanserat blodsocker. Vad det i sin tur beror på är ofta konsumtion av inflammationsskapande mat som raffinerade kolhydrater, spannmål, socker och omega-6-rika växtoljor.

Vad som händer när du i stället går på orsaken till problemet är att du löser det i stället för att bara skjuta upp problemet och kanske skapa ännu större problem i framtiden. Ta gärna för vana att fundera över hur mycket energi du lägger på att behandla symptom i ditt eget liv. Några exempel på det är att vi ofta lägger stora delar av våra inkomster på behandlande av symptom. Flyger du till Thailand varje år för att ditt liv egentligen är ganska tråkigt? Köper du saker på helgerna för att du egentligen känner dig otillfredsställd med ditt liv? Äter du skräpmat varje vecka för att belöna dig när arbetsveckan är över? Vår tillvaro är fylld av åtgärdande av symptom. Lär dig därför att se när du behandlar dina symptom och inte den underliggande orsaken. Där finns nyckeln till ett bättre liv.

Det goda livet är något som du bygger upp genom att uppnå verklig hälsa och genom att uppnå klarsyn när det gäller din livsstil. Att spendera mindre pengar på prylar och i stället att unna mig näringsrika livsmedel är två vägar som jag själv funnit leder till mer lycka och frihet. Det omvända har gällt när jag hamnat i att spendera pengar på onödiga saker vilket alltid varit ett symptom på underliggande otillfredsställelse med livet.

Så vet du att du hittat rätt – hälsa vs. ohälsa

Min bild av ohälsa har många kopplingar till beroende. Beroende av pengar, belöningar, stimulantia, socker, statiner eller bara distraktioner för att behandla symptom från morgon till kväll. När du hittat ett beroende i ditt liv så vet du att du har stora hälsovinster att göra just där.

När du har hälsa så känner att du har en underliggande drivkraft att röra dig utan att det känns motigt. Hälsa är när du känner energi och lust att ta dig för saker. Vilja till rörelse är hälsa. På samma sätt som ett litet barn springer fram och tillbaka för att det är roligt och gör kullerbyttor och dansar. När du hittar hälsa så vet du att du att du hittat rätt. Du kommer att känna det.

 

Getting a proper amount of sleep is the key to better health.

10 steg till bättre hälsa

Vilka är de viktigaste stegen man kan ta för att förbättra sin hälsa? Detta är en fråga som ständigt kommer upp och det är förstås oerhört svårt att rangordna de kostfaktorer och generella principer som är viktigast för att vända ohälsa och vilka som bidrar mest till hälsa, men jag ska ändå ge mig på ett försök baserat på mina erfarenheter med grupper och klienter på senare tid.

En kraftigt bidragande orsak till ohälsa i dag är att vi tar in för mycket energi vilket bidrar till att vi blir överkänsliga mot kolhydrater och att våra kroppar åldras och slits snabbare. Detta är också en process som bidrar till inflammation, vilket förstås ligger till grund för i princip alla sjukdomar som finns. En grundläggande egenskap som kosten bör ha är därför att bidra till att vi äter färre kalorier. i kliniska studier har en Paleo-kost visat sig bidra till att vi äter omkring 33 procent färre kalorier, vilket leder till att vi går ner i fettvikt och att en mängd hälsomarkörer rör sig åt rätt håll. Här följer ett antal tips som jag tycker är viktiga och som sammantaget lägger grunden för livslång hälsa.

10 stegen till bättre hälsa:

  1. Laga din egen mat: Att gå från processade halvfabrikat är det viktigaste steget för att uppnå bättre hälsa.
  2. Ställ  en läggdagsklocka: Att sova tillräckligt är helt avgörande för metabol hälsa och prestationsförmåga. Sover du för lite kommer du ha en ämnesomsättning som en diabetiker dagen därpå och din förmåga till bra hälsobeslut kommer att vara försvagad.
  3. Undvik alla former av flytande kalorier: De viktigaste är förstås läsk, juice och alkoholhaltiga drycker. Några bortglömda fallgropar när det gäller personer som har svårt att gå ner i vikt är förstås också smoothies, gainer-drycker och andra kassein-baserade kosttillskott i dryckform.
  4. Ät enklare måltider: Ju mer sammansatta dina måltider är dessutom mer kommer du att äta. Detta är testat i en mängd försök på både människor och djur och brukar kallas för ”sensoriskt specifik mättnad”. Detta innebär att ju fler smårätter eller skålar att plocka från på bordet, desto mer kommer du att äta. Ät därför mat baserad på några få råvaror.
  5. Undvik smakförhöjande tillsatser: Ju fler smakhöjande faktorer dina måltider har desto fler kalorier kommer du att ta in. Detta är visserligen en sanning med modifikation eftersom maten fortfarande kan vara mycket välsmakande utan att för den skull orsaka överätning. Dock bör man undvika den allra mest välsmakande maten om man inte vill köra kroppen på högvarv med för många kalorier. Exempel på smakhöjande faktorer är socker, salt, sojasås, umami (glutamat), fett och socker i kombination, aromatiska kryddor, fisksås med mera. Du förstår säkert principen.
  6. Ät monotona måltider: Forskning har visat att du kommer att äta fler kalorier ju mer variation din kost uppvisar. Detta är lite lurigt eftersom en varierad kost samtidigt är viktig för att ge alla de näringsämnen som kroppen behöver. Därför behöver man hjälp med detta steg eftersom alla viktiga delar måste täckas in och matprogram måste läggas upp mycket genomtänkt för att ge alla fördelar. Detta är något som jag tillämpar för vissa klienter, men skulle inte rekommendera denna punkt till vem som helst.
  7. Undvik industriellt framställda växtoljor: Orsakar låggradig kronisk inflammation vilket leder vidare till i stort sett all ohälsa du kan tänka dig.
  8. Undvik tillsatt socker: Orsakar insulinresistens, skadliga blodfetter, inflammation och läckande tarm.
  9. Undvik spannmål: De irriterar tarmen, sätter hormonerna ur balans och skapar inflammation.
  10. Dra ner på baljväxterna: Baljväxter bär som regel på tarmirriterande lektiner vilka visserligen till stor del kan avlägsnas genom groddning och tryck-kokning, men då kvarstår problemet med att baljväxterna är mycket fattiga på näring. Baljväxter kan inte ersätta animaliska produkter eftersom de saknar en mängd vitaminer, essentiella fetter och mineraler som är viktiga för människan.

IF

Om värdet av det obekväma livet

Kortsiktiga belöningar leder till lidande på längre sikt. Det obekväma får oss att utvecklas och leder till ett bättre och friskare liv. Det är en dygd att vara obekväm.

Det är obekvämt att gå från skräpmat, socker och vitt mjöl till rena livsmedel. När din kropp avgiftas kommer du att få huvudvärk, blodsockersvängningar och dåligt humör.  Det kommer att bli obekvämt. Detta är vad som krävs för att du ska gå från svängande blodsocker, dåligt humör och stor omkrets till att effektivt kunna utnyttja även fett som bränsle. Utan det obekväma är det inte möjligt att uppleva flödet av energi som kommer när du genomgått en utrensning.

Det är också obekvämt att inte följa impulsen att köpa något du gärna vill ha. Men utan det obekväma i att stoppa din impuls så blir lyxvaror till nödvändigheter du inte klarar dig utan. Om du inte utsätter dig för det obekväma i att undvika onödig konsumtion så kommer du aldrig veta när det är dags att sluta vräka i dig skräpmat, impulsköpa onödigheter eller för den delen säga upp dig från ett jobb som är tärande men nödvändigt för att upprätthålla konsumtionen. Att vara obekväm är nödvändigt för att ta sig ur lyxfällan och uppleva verklig frihet.

Det kan vara obekvämt att träna. Den som aldrig utsätter sig för hårda träningspass eller novemberpromenader i regnet kommer i stället lida mångdubbelt längre fram. Det beror på att personer som inte utsätter sig för obekväma situationer i stället hamnar i beteendemönstret ”omedelbar behovstillfredsställelse”. Problemet med denna grundinställning är förstås att det ibland ligger i vårt intresse långsiktigt att inte tillåta sig belöningar på kort sikt. Ibland finns de stora målen långt bort, efter en serie obekväma val. Att inte dricka alkohol, att sluta röka och att tvinga sig ut i kallt väder leder till ett bättre liv med tiden, men innebär en uppoffring på kort sikt.

Det är också obekvämt att frysa.  Personer som är som mest rädda för att frysa är de som får lida mest av kyla under sina liv. Det är obekvämt att bryta sin inre spärr och gå med kortärmat till matbutiken mitt i vintern. Det är obekvämt att bada isvak och jogga i snöslask. Men vad ditt bekväma medvetande ofta glömmer är att det är just det obekväma som gör att kroppen drar igång produktion av bruna fettceller. Frys, och du skall slippa frysa.

Bekvämlighet kan bli din värsta fiende om du inte gör det obekväma till en del av ditt liv. Alla förändringar är obekväma och att tillåta sig själv att vara obekväm är nödvändigt för att du ska förändra vanor. Det är möjligt att förändra vanor, men det är inte lätt. Om det vore lätt så skulle människor förändras väldigt ofta och du skulle vara omgiven av outhärdligt många ”jesustyper”. Låt det obekväma visa vägen mot ett bättre liv. Är det svårt så är det rätt.

 

 

 

images

Så kan meditation förbättra din maghälsa

En ohållbar arbetssituation är troligen det vanligaste hotet mot en god tarmhälsa. Varje vecka möter jag nya personer som fått sin tarmhälsa och därmed övriga hälsa förstörd av för mycket stress. Det finns också en stor omedvetenhet om hur destruktiv stressen faktiskt är. Därför vill jag här berätta mer om hur stress förstör tarmhälsan och avsluta med att berätta vad du kan göra för att förbättra din egen tarmhälsa.

Ordet stress kan förstås betyda flera olika saker, och det är inte alltid stress är negativt. En viss nivå av stress är till exempel nödvändigt för att upprätthålla en god hälsa. Men när vi talar om destruktiv stress så som påverkar tarmhälsan så gäller det mental stress som oftast löper över längre tidsperioder.

Läs mer

Paleo för barn

Paleo för små barn

Sedan jag själv fick barn för två år sedan har jag varit intresserad av hur man på bästa sätt stödjer ett barns utveckling med rätt näring. Frågan dyker förstås också ofta upp när jag är ute och föreläser. Räcker vanlig paleo för barn? Vad behöver man tänka på? Vilka näringsämnen är viktiga? Hur gör man med mjölkprodukter? Är det okej med välling? Här kommer de viktigast tipsen och de vanligaste fällorna. 

När våra hjärnor och kroppar utvecklas är förstås tillgången till rätt byggstenar och frånvaro av störande faktorer oerhört viktig. Troligen viktigare än under någon annan del av våra liv. De dominerande kostråden från våra myndigheter och företrädare för livsmedelsindustrin har förstås bidragit till den våg av ohälsa hos barn som vi ser i dag. Förekomsten av celiaki och andra autoimmuna sjukdomar ökar och vi ser att ett rubbat immunförsvar snart tycks vara att betrakta som normalt.

Läs mer

healthy-for-life

Så skapar du nya vanor – 10 enkla steg

Nyårslöften har ett löjets skimmer över sig. De flesta känner igen det självbedrägeri och känslan av svaghet när man inte fortsätter med det man lovat. Det är inte lätt att hålla sig till nya goda vanor eftersom många olika mekanismer drar oss tillbaka i gamla mönster. Därför ska vi nu gå vi på djupet med hur man effektivt skapar nya goda vanor. 

Att skapa nya vanor är det största hindret mot livsavgörande hälsoförbättringar. Därför är detta en stor del av mitt arbete med klienter. Den här artikeln är tänkt att hjälpa dig till nya mönster när det gäller beteendeförändring. Detta är ett förstås ett stort område och i vissa fall kan djupare rädslor och hinder stoppa nya vanor, men här kommer vi att gå in på enkla strategier.

När du kommit så här långt i texten så har det säkert poppat upp en tanke hos dig själv om vilken vana du helst skulle vilja skapa. Därför tänkte jag att vi skulle börja med att prata om de främsta hinden som människor upplever när de ska ändra vanor.

Läs mer

skin-itch-240513

Histaminintolerans – klåda, svullna slemhinnor och trötthet

Tonfisk, skaldjur, surkål, bacon, rött vin och citrusfrukter är förstås mat som många känner igen från mina recept och matlistor. Alla är de hälsosamma inslag i kosten, men de bär också på en mörk hemlighet. Hemligheten kallas ”Histamin”. Om du upplever märkliga symptom när du äter vissa livsmedel så kan du lida histaminintolerans.

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som framkallar aktivering av immunförsvaret. En känslighet mot histamin är inte helt ovanligt och symtom för känsliga personer kan vara migrän, nässelutslag, ångest, sura uppstötningar eller nästäppa. Om du har noterat märkliga reaktioner på livsmedel som du vanligtvis betraktar som hälsosamma, så kan det vara så att du upplever reaktioner på naturligt histamin som finns i vissa livsmedel. Läs mer