10 steg till bättre hälsa

Vilka är de viktigaste stegen man kan ta för att förbättra sin hälsa? Detta är en fråga som ständigt kommer upp och det är förstås oerhört svårt att rangordna de kostfaktorer och generella principer som är viktigast för att vända ohälsa och vilka som bidrar mest till hälsa, men jag ska ändå ge mig på ett försök baserat på mina erfarenheter med grupper och klienter på senare tid.

En kraftigt bidragande orsak till ohälsa i dag är att vi tar in för mycket energi vilket bidrar till att vi blir överkänsliga mot kolhydrater och att våra kroppar åldras och slits snabbare. Detta är också en process som bidrar till inflammation, vilket förstås ligger till grund för i princip alla sjukdomar som finns. En grundläggande egenskap som kosten bör ha är därför att bidra till att vi äter färre kalorier. i kliniska studier har en Paleo-kost visat sig bidra till att vi äter omkring 33 procent färre kalorier, vilket leder till att vi går ner i fettvikt och att en mängd hälsomarkörer rör sig åt rätt håll. Här följer ett antal tips som jag tycker är viktiga och som sammantaget lägger grunden för livslång hälsa.

10 stegen till bättre hälsa:

  1. Laga din egen mat: Att gå från processade halvfabrikat är det viktigaste steget för att uppnå bättre hälsa.
  2. Ställ  en läggdagsklocka: Att sova tillräckligt är helt avgörande för metabol hälsa och prestationsförmåga. Sover du för lite kommer du ha en ämnesomsättning som en diabetiker dagen därpå och din förmåga till bra hälsobeslut kommer att vara försvagad.
  3. Undvik alla former av flytande kalorier: De viktigaste är förstås läsk, juice och alkoholhaltiga drycker. Några bortglömda fallgropar när det gäller personer som har svårt att gå ner i vikt är förstås också smoothies, gainer-drycker och andra kassein-baserade kosttillskott i dryckform.
  4. Ät enklare måltider: Ju mer sammansatta dina måltider är dessutom mer kommer du att äta. Detta är testat i en mängd försök på både människor och djur och brukar kallas för ”sensoriskt specifik mättnad”. Detta innebär att ju fler smårätter eller skålar att plocka från på bordet, desto mer kommer du att äta. Ät därför mat baserad på några få råvaror.
  5. Undvik smakförhöjande tillsatser: Ju fler smakhöjande faktorer dina måltider har desto fler kalorier kommer du att ta in. Detta är visserligen en sanning med modifikation eftersom maten fortfarande kan vara mycket välsmakande utan att för den skull orsaka överätning. Dock bör man undvika den allra mest välsmakande maten om man inte vill köra kroppen på högvarv med för många kalorier. Exempel på smakhöjande faktorer är socker, salt, sojasås, umami (glutamat), fett och socker i kombination, aromatiska kryddor, fisksås med mera. Du förstår säkert principen.
  6. Ät monotona måltider: Forskning har visat att du kommer att äta fler kalorier ju mer variation din kost uppvisar. Detta är lite lurigt eftersom en varierad kost samtidigt är viktig för att ge alla de näringsämnen som kroppen behöver. Därför behöver man hjälp med detta steg eftersom alla viktiga delar måste täckas in och matprogram måste läggas upp mycket genomtänkt för att ge alla fördelar. Detta är något som jag tillämpar för vissa klienter, men skulle inte rekommendera denna punkt till vem som helst.
  7. Undvik industriellt framställda växtoljor: Orsakar låggradig kronisk inflammation vilket leder vidare till i stort sett all ohälsa du kan tänka dig.
  8. Undvik tillsatt socker: Orsakar insulinresistens, skadliga blodfetter, inflammation och läckande tarm.
  9. Undvik spannmål: De irriterar tarmen, sätter hormonerna ur balans och skapar inflammation.
  10. Dra ner på baljväxterna: Baljväxter bär som regel på tarmirriterande lektiner vilka visserligen till stor del kan avlägsnas genom groddning och tryck-kokning, men då kvarstår problemet med att baljväxterna är mycket fattiga på näring. Baljväxter kan inte ersätta animaliska produkter eftersom de saknar en mängd vitaminer, essentiella fetter och mineraler som är viktiga för människan.

Comments

comments

3 svar på “10 steg till bättre hälsa”

  1. Intressant, och stämmer, men jag ser en baksida. Ej smaklig, monoton mat, tenderar att, i alla fall hos mig, skapa rejäla cravings. Jag börjar fokusera mer och mer på festliga bufféer och liknande. För mig stämmer det bättre att göra en lagom mängd, smaklig (fisksås o.s.v.) portion och äta bara det jag bestämt (mer finns inte). De komplexa smakerna gör mig nöjd, och minder benägen att fundera över menyn på något lunchställe med underbar buffé.

    Komplexa smaker verkar också göra kroppen nöjd. Allt stimuleras, öga öra, alla smaker (som blir så många kombinationer i hjärnan som förhoppningsvis känner sig nöjd på alla plan). Jämför med socker: vitt socker är som heroin, och man vill ha mer och mer. Honung eller musovadosocker kan man faktiskt ta lite av och känna sig nöjd. Komplexa smaker. Godare än vitt socker. Men ändå lägre begär.

    Så skulle jag lägga till ett tips, vore det: gör den portion du ska äta, så kan du äta upp allt och sedan finns inte mer.

  2. Halloj!

    Jag har en fråga som jag funderat ett tag på, angående flytande kalorier. Är hemmgjord råsaft av t ex själkcelleri, fänkål eller liknande gröna grönsaker, är det inte heller att rekommendera enligt den punkten? Är många som förespråkar hemmagjord råsaft men jag har inte orkar luska i det ur paloosynpunkt. Vad anser du om råsaft ur ett häsloperspektiv?

    Mvh Ippster

    1. Hej Ingrid, Det finns inga egentliga nackdelar med att mixa sina grönsaker innan man äter dem. För vissa kan det leda till att man får gaser och magproblem eftersom man får i sig så stora mängder råa grönsaker, men funkar det bra för magen så kör på tycker jag. Det finns väldigt lite kalorier där så länge vi inte tar med frukten. Personer som har en känslig mage eller överförekomst av bakterier i tunntarmen (SIBO) kan i många fall bli sämre av råa grönsaker, vilket man bör komma ihåg.

Kommentera