Paleo vid Autoimmunitet

Här följer en snabb introduktion till ”Autoimmun Paleo” (Autoimmuna protokollet/AIP). Längst ner på sidan finner du länkar till hur du kan få mer hjälp och inspiration kring matlagning. Du kan också lyssna Paleotekets podcast som har fokus just på läkande autoimmun paleokost och livsstil.

Varför?

Autoimmuna sjukdomar och inflammatoriska tillstånd kan kräva att man är extra strikt med kosten och utesluter en mängd inflammationsskapande livsmedel. Detta har utmynnat i ett program som jag tillämpar för klienter med autoimmun sjukdom. Du kan ladda ner inköpslistan här och komma igång direkt. Om du vill veta mer om varför det ser ut som det gör, så kan du fortsätta läsa.

När man börjar äta Paleo så minskar generellt sett de inflammationer man bär på. När jag själv gick över till paleo-kost blev jag av med större delen av de symptom jag haft i form av inflammationer i leder och rygg. Men en del av symptomen fanns kvar och det var först långt senare som jag hittade de sista pusselbitarna som  gjorde mig helt symptomfri. Om detta program för autoimmunitet tänkte jag berätta i dag.

Fuska aldrig

Det förmodligen viktigaste rådet är att aldrig fuska med de kostråd som ges här. Om du bestämt dig för att hålla kosten så fortsätt att göra det till hundra procent i minst en månad. Här kan du ladda ner en matlogg  för att hålla koll på kosten.  Var för det första noga med att hålla kosten helt ren från spannmål, baljväxter, mejeriprodukter, socker och växtoljor. Vid sidan av det har jag noterat att stresshantering och tillräcklig sömn (7-8 timmar) stödjer en snabb reduktion av inflammation.

Om programmet

När man lider av autoimmun sjukdom finns det all anledning att tillämpa ett mycket aggressivt program som syftar till att stävja aktivering och irritation av immunförsvaret i magen. Gluten bör du därför undvika resten av livet, medan andra typer av spannmål och baljväxter helst bör undvikas så mycket det går. Mejeriprodukterna kan vara föremål självexperiment senare vilket jag kommer att beskriva i ett senare inlägg. Här följer listan med livsmedel och kostfaktorer som är uteslutna ur detta program

Vad får man äta?

JA-listan:

  • Ät så mycket du vill av kött, fisk, skaldjur, inälvsmat
  • Ät de flesta grönsaker (se vilka som utesluts nedan)
  • Ät hälsosamma fetter (gärna kokosfett)
  • Rotfrukter som sötpotatis, morot, kålrot osv
  • Ät gärna extra läkande livsmedel som benbuljong och surkål.

Nej-listan

Utesluts även vid grundläggande paleo:

  • Inga processade livsmedel – processar gör ju kroppen bäst själv!
  • Inget spannmål eller spannmålsliknande växter som quinoa, amaranth eller bovete. Läs mer om spannmål här och här. Extra försiktig bör man vara med vete, korn och råg som innehåller gluten (läs här och lyssna här).
  • Inga baljväxter som kikärtor, vita bönor, svarta bönor (färska bönskidor och ärtor är ok)
  • Inga mejeriprodukter: ost, mjölk, grädde, smör
  • Inget socker

Utesluts specifikt vid autoimmun paleo (autoimmuna protokollet/AIP):

  • Ägg: Ägg och då främst äggvita innehåller lysozym som skyddar ägget mot angrepp av bakterier. Detta kan dock även angripa tarmväggen.
  • Potatisväxter: Innehåller lektiner saponiner och capsaicin som i olika hög grad retar immunförsvaret. Gruppen är generellt sett ganska problematisk vid inflammation. I denna grupp ingår tex potatis, tomat, aubergine och paprika.
  • Nötter och frön: Är vanliga allergener som vid tillstånd av inflammation och läckande tarm kan orsaka problem. Med tiden kan denna rekommendation hävas för vissa individer.
  • Socker (fruktos): Orsakar läckande tarm och inflammation.  Håll dig gärna under 20 gram per dag för att undvika detta. Eller undvik helst fruktos helt.
  • Antiinflammatoriska läkemedel: Påverkar tarmslemhinnan negativt genom hämmande av COX bland annat.
  • Alkohol: Orsakar överväxt av bakterier i tunntarmen och läckande tarm. Ett glas kan vara ok men helst bör man ta bort det helt tills man är symptomfri.
  • Livsmedel som orsakar korsreaktion med gluten: Havre, amarant, quinoa, potatis, hampa, majs, soja, choklad, jäst, kaffe, sesamfrö, tapioka och ägg. Har alla visat sig korsreagera med immunförsvaret vid autoimmun sjukdom. Alla är inte känsliga mot dem, men man börjar ändå med att utesluta dem.
  • Sötningsmedel: Kan påverka tarmfloran och orsaka dysbios.
  • Emulgeringsmedel, förtjockningsmedel och andra livsmedelstillsatser

Samtliga ovanstående livsmedel är borttagna från inköpslistan eftersom de kan orsaka dysbios (negativ inverkan på tarmfloran), fungera som adjuvans (retar immunförsvaret), eller att de rent av orsakar inflammation. Du kan också läsa mer om hur man läker läckande tarm eftersom detta är ett viktig första steg.

Vad är autoimmun sjukdom?

Autoimmuna sjukdomar uppkommer när kroppens immunförsvar attackerar kroppsegen vävnad. Det kan vara i princip vilken del av kroppsegen som helst som hamnar under angrepp och symptomen speglar förstås i viss mån den vävnadens funktion.  Om hjärnan angrips (Multipel Skleros) så får man symptom som speglar sämre funktion hos nerver och får man typ-1 diabetes så attackeras bukspottkörteln och dess förmåga att producera insulin. Det finns en mängd sjukdomar men de har alla en sak gemensamt nämligen.

immunförsvaret som sitter i magen.

Det finns många bakomliggande orsaker till autoimmun sjukdom och man har hittat en mängd genetiska samband men också infektioner i form av bakterier och virus har man sett kan initiera autoimmuna reaktioner.  Personligen fick jag en sådan autoimmun reaktion i 20-årsåldern  efter att ha fått en salmonella-infektion. Någon månad efter infektionen svullnade mina knän upp eftersom mitt immunförsvar nu attackerade leder och ligament i tron att dessa också var salmonellabakterier som skulle bekämpas.

Återintroduktioner – efter att ha testat i 30-90 dagar eller mer

Målet med detta program är att få ner symptomen så mycket som möjligt. Detta kan ta från några dagar till upp till tre månader, eller ännu längre. Det skiljer sig oerhört mycket beroende på vilket tillstånd det rör sig om och hur väl man lyckas med att stävja inflammation. När symptomen inte längre förändrar sig kan det vara dags att testa att återintroducera livsmedel. Läs mer om återintroduktioner här.

Autoimmun kokbok
Autoimmun kokbok