Histaminintolerans – klåda, svullna slemhinnor och trötthet

Tonfisk, skaldjur, surkål, bacon, rött vin och citrusfrukter är förstås mat som många känner igen från mina recept och matlistor. Alla är de hälsosamma inslag i kosten, men de bär också på en mörk hemlighet. Hemligheten kallas ”Histamin”. Om du upplever märkliga symptom när du äter vissa livsmedel så kan du lida histaminintolerans.

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som framkallar aktivering av immunförsvaret. En känslighet mot histamin är inte helt ovanligt och symtom för känsliga personer kan vara migrän, nässelutslag, ångest, sura uppstötningar eller nästäppa. Om du har noterat märkliga reaktioner på livsmedel som du vanligtvis betraktar som hälsosamma, så kan det vara så att du upplever reaktioner på naturligt histamin som finns i vissa livsmedel.

Vad ligger bakom histaminintolerans?

Histaminintolerans beror sannolikt på ett slags ojämvikt i nedbrytningen och bildningen av histamin. Hos de flesta personer finns ett enzym som heter DAO vars främsta uppgift är att bryta ner det histamin vi får i oss med kosten. Vad ovanstående artikel (länkad) hävdar är att bristande effekt av DAO systemet kan ligga bakom histaminintolerans. Det beror troligen på genetiska variationer av detta enzym. Vad som sker i magen är att DAO enzymet inte hinner med att bryta ner det histamin som kommer med maten och då ger detta histamin snart en effektkroppen som om det rörde sig om en allergisk reaktion. Histamin finns nämligen i kroppen för att aktivera immunförsvaret.

Därför behövs Histamin

Histamin är ett oerhört viktigt bioaktivt ämne som kroppen själv producerar. Det har viktiga funktioner att fylla i flera av kroppens system. Som neurotransmittor i hjärnan, reglering av magsyraproduktion, blodkärlens genomsläpplighet, muskelkontraktioner med mera. Histamin finns i nästan hela kroppen och de högsta nivåerna hittar man i magen, lungorna och huden. Histamin behövs också för att försvara kroppen mot sjukdomsframkallande bakterier, virus och parasiter. Det aktiverar nämligen immunförsvaret och mobiliserar det till motattack.

Om du aldrig hört talas om histaminintolerans så är det inte så konstigt. Tillståndet är ganska okänt inom läkarkåren eftersom symptomen är lite otydliga och kan blandas ihop med annat. Det är också förstås så att det är lättare att behandla symptomen än att börja prata med patienter om kostvanor. Dessutom är huvudvärk hudproblem och migrän vanliga problem som man inte känner till så mycket om.

 

De vanligaste symptomen

    • Klåda, särskilt i huden, ögon, öron och näsa)
    • Irriterad mage, upprörd mage i vissa fall halsbränna eller matsmältningsbesvär eller reflux
  • Nässelutslag) (ibland diagnostiseras som ”idiopatisk urtikaria”)
  • Svullnad i synnerhet av ansiktet och vävnader i mun och näshåla samt halsen.
  • Blodtrycksfall
  • Ökad puls, ”hjärtrusning”
  • Symptom som liknar en ångest eller panikattack
  • Bröstsmärta
  • Nästäppa och snuva
  • Irriterade, rinnande, röda ögon)
  • Vissa typer av huvudvärk som skiljer sig från de av migrän
  • Trötthet, förvirring, irritabilitet

En försvårande omständighet när det gäller att upptäcka histaminintolerans är att det tycks vara så att vissa tröskelvärden sätter igång aktivering av immunförsvaret och därmed många av symptomen. Vad detta innebär är att man i vissa fall kan äta små mängder av det livsmedel man är känslig mot utan att få någon reaktion, men när man når en viss mängd så sätts reaktionen igång.

Alternativa förklaringar

Det finns flera möjliga förklaringar till varför histaminintolerans uppkommer och det ligger nära till hands av att bakteriell nedbrytning av vissa typer av mat skulle kunna bidra. Denna nedbrytning sker förstås i tunntarmen där det normalt inte ska finnas några bakterier. Det kandärför vara klokt att först angripa detta problem innan man går på ett program för histaminintolerans. Detta är något jag brukar guida mina klienter genom.

Var finns histamin i maten?

Histamin finns naturligt i tonfisk på burk, makrill, skaldjur, ansjovis, sardeller, sardiner, jästextrakt, ostar, fisksås, fermenterade korvar, salami, rökt skinka, soja, surströmming, tomat, hallon, jordgubbar, rödvin, ostar som parmesan och mögelostar, korv/salami, nötter och choklad. Det är framför allt livsmedel som konserverats eller jästs som innehåller högre halter av histamin. Men det finns även histamin i ägg, fermenterad mjölk som yoghurt och filmjölk, citrusfrukter, kombucha, pickels, spenat, tomater, och vissa kryddor som kanel, chili, anis, curry och cayennepeppar. Man behöver också undvika choklad, kakao, vinäger och senap. Jag rekommenderar att man söker vägledning för att testa detta, men man kan också göra det på egen hand genom att utesluta alla dessa livsmedel ur kosten.

Det kan vara så att du reagerar särskilt på vissa av livsmedlen på ”undvik-listan” medan andra inte orsakar något problem. Detta är något som man tar reda på under de senare delarna av ett program. Här kan du också få många tips på recept som fungerar med detta urval av livsmedel.

Lämna gärna ett meddelande nedan om du testat ett ”låg-histamin upplägg”. Vilka var dina erfarenheter?

 

Referenser och ytterligare läsning:

Läkartidningen: Förtäring av tonfisk kan ge histaminförgiftning

Livsmedelsverkiet om histaminintolerans

Test av histaminfri diet i klinissk studie

Framkallad histaminintolerans hos friska frivilliga

Fördjupande läsning om histaminintolerans

histaminintolerans och utslag på kroppen

Comments

comments

27 svar på “Histaminintolerans – klåda, svullna slemhinnor och trötthet”

  1. Jag blev utredd på allergologen på Sahlgrenska för några år sen. Dom var väldigt bra och seriösa och tog massor av tester och mina DAO värden låg inom gränsen. Jag har därför inte testat tillskott av DAO. Därför fick jag göra en uteslutningsdiet med hjälp av deras dietist för att finna ut vilken mat som triggar mig. Dessvärre kunde vi inte hitta några specifika livsmedel då jag reagerar olika från gång till gång. Det enda jag har märkt är att nu på våren får jag mycket problem med eksemliknande utslag med torr kliande hud på ansikte, hals och bröst. Migränliknande huvudvärk och magont plus metallsmak i munnen. Har funderat om pollensäsongen triggar igång reaktioner även om jag inte har någon allergi mot pollen (eller något annat)?
    /Carina

    1. Hej Carina, Det är svårt att svara på dina frågor eftersom de kräver mycket bakgrundsinformation som är svår att ta upp så här. Testa gärna att utesluta de livsmedel jag tar upp i artikeln och skriv igen om hur du upplevt förändringen.

  2. Hej Karl

    Histamin syntetiseras väl också i kroppen så jag undrar varför du tillskriver histamin i maten så stor vikt? Ur mycket kommer med kosten och hur mycket är kroppseget? Ändrar kroppen sin histaminproduktion efter hur mycket som kommer med födan?

    1. Hej Håkan,
      Det stämmer som du skriver att histamin produceras av en mängd olika celler i kroppen. När kosten bidrar med stora mängder i histamin kan det skapa reaktioner både lokalt och systemiskt, det vill säga både i magen och i slemhinnor samt flera andra vävnader. Kroppen producerar i allmänhet sitt eget histamin och använder normalt inte det som finns färdigt i kosten så det som kommer den vägen skapar reaktioner men när immunförsvaret normalt använder histamin så är det för att skapa ett immunsvar och därför är det ofta en del av adaptiva funktioner. Därför fungerar det inte så att kroppen minskar sin egen produktion i just det fallet. Det uppstår i stället en reaktion som om ett stort angrepp av exempelvis en mikroorganism just skett. Kroppen producerar histamin själv genom att använda aminosyran histidin som finns i princip allt proteinrikt vi äter. Histidin har i sig inga inflammatoriska egenskaper utan är bara ett substrat.

  3. Hej Karl!
    Vad anser du om att ”exprimentera” med DAO tillskott på egen hand? Jag har genom uteslutningsmetoden närmat mig det här med histaminintolerans. Kanske borde jag be om läkarhjälp att utreda, men har gjort så mycket på egen hand att jag är nästan säker, vad som verkar vara genomgående är att jag måste få i mig fler än ett histaminrikt livsmedel på en dag för reaktion. Är det farligt, eller bara onödigt, att tillföra DAO om man nu inte skulle ha för låga värden av detta enzymet?
    Jag tar även en antihistamintablett som fungerar otroligt bra, men har läst att man ska vara försiktig med dem, men hur ofta är egentligen FÖR ofta? Nu tar jag den bara när det är ”illa”, och ibland i förebyggande syfte.

    Mvh
    Alexandra

    1. Jag ser inte det som en långsiktig lösning. I vissa fall kan man ha problem med histaminintolerans som går att avhjälpa efter ett av mina program. Vad jag misstänker är att förekomst av bakterier i tunntarmen kan bidra till bristande DAO-produktion och vi har sett att man kan bygga upp mikrofloran med tiden för att helt bli av med histaminintolerans. Men det är en process som tar lite tid och där stegen måste ske i rätt ordning.

  4. Hej,

    Intressant artikel – hade själv under många år väldiga utmaningar med pollenallergi (stundtals så allvarliga att jag ej kunde vistas utomhus).

    Fick tips för ca 4 år sen att upphöra med mejeriprodukter, tyckte det lät konstigt men var då villig att pröva allt. Efter ca 2-3 veckor upphörde min pollenallergi helt och har sedan dess aldrig haft problem med pollen. Har ej riktigt förstått varför min pollenallergi upphörde men kan detta ha att göra med histamin intolerans?

    Tack på förhand!

    1. Det är vanligt att immunförsvaret korsreagerar och att vissa typer av pollen kan samreagera med andra allergener i mat är känt sedan länge. Jag har inget säkert svar på varför dina besvär försvunnit men det är ganska vanligt att vi ser hur problem med pollenallergi först minskar och sedan i vissa fall försvinner helt efter en tid med paleo. Vad detta beror på har jag naturligtvis teorier om, men det skulle ta för mycket utrymme för att diskutera här. I korthet rör det sig om justeringar av immunförsvaret som har med kost och mikrobiologiska faktorer att göra.

  5. Tack för svar, Karl

    Det du säger stämmer med min egen erfarehet kring besvären som försvunnit efter kostomläggning. I mitt fall efter omläggning till LCHF.

    1. Tack så mycket för att du delar med dig! Om du har tid får du gärna skriva här lite kort om ”din historia” när det gäller besvär och vad som hjälpte för dig.

      1. Är helt fri från tidigare besvär med rodnader och rödflammig hy vilket triggades av bl a ansträngning, värme och alkohol. Också finnar, kvisslor och knölar i huden har försvunnit. Likaså försvann ballongmage, väderspänningar och hård varvat med lös mage. Dessutom har jag slutat att nattkissa, vilket jag gjort i 10 års tid. Jag kopplar allt detta till kostomläggning för 14 månader sedan då jag började med LCHF.

        Bästa hälsningar
        Håkan

  6. Hej ,! Jacob jag vill fråga dig uteslöt alla mjölkprodukter och då menar jag smör tex? För nu vill jag verkligen försöka prova. Har en svår pollen allergi och det hjälper inte med mediciner . Men nu måste jag prova att utesluta mjölkprodukter helt . Tycker själv att jag inte intar så mycket förutom grädde i maten och smör på bröd och ost , oj det blev endel 🙂
    Tacksam för svar 🙂

    1. Hej Tina, jag var precis i samma stadie som dig dvs var beredd att testa vad som helst för att slippa pollenbesvär. Första 2 månaderna rörde jag inte mejeriprodukter alls – sen tillät jag mig ex nån ostskiva eller yogurt då ,dock har jag helt gått från att ex dricka mjölk eller äta fil. Kändes naturligt att utesluta mejeriprodukter och efter det har jag även lagt om mina kostvanor gällande ex frukost (svårt att ta smörgåsar utan smör ost etc så nu blir det istället en gröndrink till frukost- familjen tyckte det var konstigt i början men nu tar de själva gröna drinken varje morgon)

      Lycka till!

  7. Hej Karl!

    Jag ville bara berätta att det har varit precis samma för mig när det gäller pollenallergi. Jag har också varit superallergisk mot gräs, så pass att jag fått kortisonsprutor och massor med mediciner. Började med att utesluta massor med produkter, bla gluten och mjölk efter att ha träffat dig för några år sedan. Efter att jag gjorde kostomställningen märkte jag på sommaren när jag väntade på att allergin skulle komma att det aldrig kom någon och så har det fortsatt… Fantastiskt!

    Tack för en bra blogg!

  8. Hej Jacob ! Och tack , det låter jättespännande. Jag ska verkligen vara hård att hålla mig helt ifrån mjölkprodukter. Har prövat så mycket min pollenallergi och inte fått någon hjälp. Får jag fråga vad är gröna drinken är det bara grönsaker i den ? 🙂 Tack från Tina

    1. Hej Tina, hoppas pollenallergin försvinner i år. Nedan har jag i gröna drinken;
      1 citron
      1 banan eller äpple
      1 avocado hel
      1 kiwi
      frysna blåbär ca en näve
      frysen spenat (finns i kuber) ca 5-8 st
      en tredjedels gurka
      en tredjedels broccoli
      en näve mandlar (ej rostade)
      ca 3-4 dl vatten

      mixa och servera (ovan är ca 3-4 stora glas)

      sen kan du lägga till/ ta bort efter eget tycke, ex mango, selleri etc

      vi tycker det fungerar perfekt, går snabbt att göra och man får en bra frukost och blir ej trött

      Hälsningar
      Jacob

  9. Hej! Jag hälsar alla välkomna till vår grupp ”Histaminintolerans, kost och råd” på Facebook. Det är en öppen grupp så det är bara att kika in bland dokumenten och läsa på. 🙂 I Connor’s kitchen lägger jag dessutom ut låg-histamin-recept.

  10. Hej Karl,

    Hittade din sida efter mycket ”letande” i desperation…
    Atopiskt eksem sedan barnsben, i vuxen ålder skov och i perioder mycket försämrad.
    En lång rad trauman, nacktrauma efter fall från häst som 18–åring, fotledsosteochondrit vid löpträning som 19-åring vilket trots op aldrig läkt ut. För 3 år sedan lumbalt diskbråck vilket inte heller är återställt.
    Har försökt att få bukt med mitt eksem genom reflexologi och kostomläggning tidigare men inte lyckats.
    Nu sedan maj då eksemet blossade i samband med en halsinfektion har jag återigen försökt komma till rätta med vad det är som driver detta. Startade m detox (holistics) x2 samt uteslöt spannmål och mjölkprodukter. Dock åt jag bovete enl rekommendation och fröer.
    Konstaterad allergi mot nickel, krom samt parabener. Inser att jag ätit mat rik på nickel hela sommaren…
    Har inte blivit bättre, snarare sämre. Urtikaria har jag inte haft innan..
    Konstant trött, kroppen är sliten (är 37 år), eksem över större delen av kroppen. Mörkröd runt ögonen, urtikaria, värkande hud som hettar, nu bihåleinflammation vid förkylning, svullen i ansiktet mer eller mindre konstant. Svullnade i ansiktet i samband med att jag fick massor med myggbett i somras.
    Min fråga: Hur ska jag tänka med maten?
    Ta hänsyn till nickelallergin samt få bukt med ngt som jag länge misstänkt är låggradig inflammation. Histaminöverkänslig samt atopisk eksem och nickelallergi. Vad ska jag undvika?

    Av hudläkare får jag ständigt höra: ” Det är ditt atopiska eksem som ter sig så här, du får leva med det”
    Jag har inte använt cortisonsalvor på 3 månader.
    Det måste finnas en orsak, allt jag räknar upp är ju symptom… Känner mig mkt villrådig!
    Slutligen undrar jag om du känner till FitLine och vad du i så fall anser om det?
    / Emma

    1. Tack för frågan. Det är främst paprikapulver och chilikrydda som man bör undvika. En del undviker också alla fröbaserade kryddor som senap, kummin och koriander mfl. men i mitt arbete jag har inte sett att man behöver måste det. De som definitivt är okej är hur som helst alla bladbaserade kryddor i form av torkade örter.

  11. Hej,
    Googlade LCHF och svullet ansikte och hamnade här.. har börjat med denna kost sedan 10 dagar ca, dock med några gångers ”snedsteg”
    Mycket av den mat som räknas upp ingår i min kost dagligen, såsom ost, ädelost, tomater, grädde, ägg, spenat, korv, nötter, vinäger, cayenne (rödvin). Har nu börjat må konstigt, svullen i ansiktet, lite snurrig, fruktansvärt trött, varm som ett kraftverk, stick/stöt i hjärttrakten, inte ont men olustigt..ångest/gråtmild. Sedan tidigare klåda o exem i öronen (rekommenderades cortison) och halsbränna..
    Har detta med kosten/histamin att göra? Eller bör jag uppsöka vårdcentralen? Var hittar jag bästa info om rätt kost? Bok, länk, app?
    (Väger 10 kg för mycket)
    Tacksam för svar
    /malin

    1. Det är alltid bra att uppsöka sjukvården om man mår dåligt. Men det utesluter inte att du samtidigt testar om du kan ändra din kost för att må bättre. Läs om autoimmun kost /AIP här på min sida. Det kan kanske vara något för dig. 3:e maj-14 juni pågår ”Paleo-skolan: autoimmun kost och individanpassning” ett utbildningsprogram guidar personer i att testa den autoimmuna kosten. Läs gärna mitt senaste inlägg på bloggen för att förstå lite mer vad det handlar om. Jag har även nyligen släppt kokboken ”Autoimmun kokbok: läkande paleokost” som kan vara ngt för dig kanske. Lycka till!

  12. Hej!
    Äter AIP enligt autoimmuna kokboken sedan 1,5 månad tillbaka. Har inte börjat med någon återintroduktion än. Var när jag började med AIP mitt i ett crohns-skov och var ganska dålig. Hade även drabbats av fler symptom än vanligt som inte hör till Crohns.Har nu blivit av med alla mina symptom och mår toppen. Men började efter c.a 1 vecka efter AIP-start att drabbas av nästäppa. Jag är inte förkyld. Däremot dricker jag benbuljong varje dag. Läste på en annan sida att benbuljong var väldigt histaminrikt. Vet du något om det? Tänkte att det kanske är den som gör att jag började få nästäppa.
    Mvh Louise

    1. Ja det är sant att det finns histamin i benbuljong, men jag kan tyvärr inte på rak arm svara på om det är därför du är täppt i näsan. Prova AIP, men utan benbuljong några dagar och se om det försvinner. Lycka till!

Kommentera