Nyhet: “Paleo-skolan – autoimmun kost och individanpassning”

Det strömmar in frågor kring hur man individanpassar livsstilen med autoimmun paleo. Därför är jag nu med och lanserar utbildningen ”Paleo-skolan – autoimmun kost och individanpassning”, som pågår 3 maj-14:e juni och sista anmälningsdag är 24 april. Läs mer här och anmäl dig här.

Tanken med Paleo-skolan är att den ska ge en fördjupad faktakunskap, stöd för personlig individanpassning, kontinuerligt svar på frågor och stöd från en grupp som genomgår samma resa. Följ med på ditt livs kanske viktigaste utbildningsprogram, eller tipsa någon du känner!

Autoimmuna protokollet (AIP) – varför kan stöd behövas?

Det finns många detaljer i autoimmuna protokollet, AIP och ”autoimmun paleo” som kan göra metoden mer effektiv och vill man dessutom skapa en livslång livsstil för att kontrollera sina symptom så krävs steg för individanpassning, som kan vara svåra att lära sig på egen hand. Jag har under åren med arbetet med klienter utvecklat en bred erfarenhet av hur man kan göra autoimmun paleo och individanpassning så effektiv som möjligt. Samtidigt vet jag att det är lätt att känna sig ensam när man har diffusa hälsobesvär, autoimmun sjukdom eller immunrelaterad ohälsa. Det är baserat på dessa erfarenheter jag skapat det gruppbaserade programmet  “Paleo-skolan” tillsammans med Anna-Maria Norman, som har en bakgrund som projekt- och processledare. Vi kommer att följa symptomutveckling, ge vägledning i hur man går tillväga för att få maximala resultat och hitta de långsiktiga ramarna för den kost som leder till optimal hälsa. Under första delen av Paleo-skolan kommer vi att utgå från boken “Autoimmun kokbok: läkande paleokost” och sedan kommer vi att lära oss strategier för återintroduktion av livsmedel för att börja resan mot en kost som passar just din kropp. Denna kost passar dig med exempelvis psoriasis, reumatoid artrit, hashimotos, SLE, celiaki, struma, hypotyreos, ulcerös kolit, IBS, fibromyalgi, crohns, reaumatism, multipel skleros (MS) och typ-1 diabetes,

Läs gärna mer om Paleo-skolan   (Begränsat antal platser finns på Stora Paleo-skolan, men det finns även Lilla Paleo-skolan Online där vi tar emot fler personer)

***************************************************************************************************

Om Paleo-skolan

Paleo-skolan innebär 6 veckor med autoimmun kost och individanpassning, under perioden 3:e maj-14 juni 2016.

Har du diffusa hälsoproblem, autoimmun sjukdom, immunrelaterad ohälsa eller svagt immunförsvar? Vill du lära dig metoden bakom individanpassad paleo för att återvinna din hälsa?  Följ med på ditt livs hälsoäventyr med stöd från Paleo-experten Karl Hultén och en grupp av personer som gör samma resa som du.

Vi erbjuder två olika program:

Alternativ 1: Stora Paleo-skolan med tre gruppträffar och en individuell konsultation (gruppträffar i Stockholm konsultation på skype/telefon). Lär mer här. Hälsoinvestering: 4900 kronor

Alternativ 2: Lilla Paleo-skolan Online Detta är ett billigare alternativ för dig som inte kan eller vill komma på gruppträffar och konsultation (guidning sker online, passar dig som inte kan ta dig till Stockholm). Läs mer här. Hälsoinvestering: 1400 kronor

Anmälan: Anmäl dig senast 25/4 genom att fylla i detta formulär (OBS! begränsat antal platser i Paleo-skolan)

I Stora Paleo-skolan ingår:

  • Tre gruppträffar i Stockholm, tisdagar kl 18-20. Träff 1 (3/5): en fördjupande föreläsning med Karl Hultén om paleo, autoimmun kost och autoimmun sjukdom. Träff 2 (31/5): om återintroduktion och individanpassning. Träff 3 (14/6): Utvärdering av resultat och steg framåt mot en hållbar livsstil.
  • Individuell konsultation om 25 minuter med Karl Hultén (skype/telefon) under vecka 2 eller 3, för att anpassa upplägget efter dina vanor, symptom och hälsomål.
  • Stöd från en grupp som genomgår samma process, genom tre gruppträffar och kontinuerlig dialog i ett webforum.

I både Stora Paleo-skolan och Lilla Paleo-skolan Online ingår:

  • Boken “Autoimmun kokbok: läkande paleokost”. (värde 261 kr).
  • Guidande dokument och veckomeny, främst utifrån bokens recept.
  • Svar på frågor: vår hälsoexpert Karl Hultén besvarar vanligt förekommande frågor till hela gruppen skriftligen en gång i veckan under hela grupputmaningen
  • Medlemskap i Webforum: Kontinuerligt utbyte av erfarenheter, recept och tips med andra deltagare.
  • Hälsoenkät: fylls i innan och efter grupputmaningen för att utvärdera utvecklingen och hjälpa dig formulera dina hälsomål.
  • Tips på fysisk aktivitet och sömn- och stresshantering, samt hur du formulerar dina egna hälsomål.
  • Dokument för Logg av fysisk aktivitet, mat och sömn.
  • Ni uppmuntras att para ihop er två och två för att vara varandras stöd under grupputmaningen genom att bla skicka ett “veckomejl” till varandra och berättar hur veckan har gått.
  • OBS! Individuell konsultation eller gruppträffar ingår inte i Paleo-skolan Online. Vill du ha det får du istället anmäla dig till Paleoskolan som löper parallellt under perioden 3:e maj-14:e juni 2016.

Expertis: Vår hälsoexpert Karl Hultén är biomedicinare och paleo-expert. En långvarig kronisk inflammationssjukdom har motiverat honom att söka egna svar när det gäller kopplingar mellan mat och hälsa. Han tillämpar ett evolutionsmedicinskt perspektiv baserad på mat med högsta kvalitet och näringstäthet. Han har de senaste åren arbetat med hundratals klienter med autoimmuna sjukdomar som upplevt oerhörda förbättringar genom att tillämpa specifika kostprinciper. Han är även medförfattare till boken ”Autoimmun kokbok: läkande paleokost”. Läs mer om Karl Hultén här.

Vad kommer vi att äta? Under Paleo-skolan äter du de fyra första veckorna den kost som kallas ”autoimmun kost”. Det är i grunden Paleolitisk kost (Paleo), det vill säga den mat som våra gener är anpassade för, nämligen riktiga råvaror som grönsaker, rotfrukter, kött, fisk, fågel, skaldjur och frukt. I “Autoimmun Paleo” exkluderas dessutom sådana livsmedel som har visat sig problematiska för personer med immunrelaterad ohälsa. Efter vecka 4 börjar vi med att återintroducera vissa livsmedel och du lär dig en metod för individanpassning av din kost. Recepten under Paleo-skolan utgår från boken “Autoimmun kokbok: läkande paleokost”. Med bokens enkla recept som stärker immunförsvaret och tarmens integritet, undviker du onödig aktivering av immunförsvaret.

Vilka kan vara med?

  • Du har diffusa hälsoproblem, autoimmun sjukdom (tex psoriasis, reumatoid artrit, hashimots, hypotyreos), immunrelaterad ohälsa eller svagt immunförsvar.
  • Du känner dig motiverad att under sex veckor delta i ett ambitiöst hälsoprogram, och vill ha stöd från en grupp och paleo-experten Karl Hultén. (Det går bra att delta även om du redan börjat testa autoimmun kost och AIP på egen hand).

Mål: Minskade hälsobesvär och mer energi (olika för olika personer). Symptomen följs upp i en enkät före och efter Paleo-skolans genomförande.

Anmälan: Anmäl dig senast 25/4 genom att fylla i detta formulär.

Kontakt: Vid frågor kontakta Anna-Maria Norman, annamaria.norman (snabela)gmail.com

13 svar på “Nyhet: “Paleo-skolan – autoimmun kost och individanpassning””

  1. Hej! Har en fråga kring autoimmuna sjukdomar. Jag har sedan lång tid tillbaka celiaki och min bror har alopecia. Tror du att dessa går att ”reversera” med hjälp av kosten? eller kommer det för oss snarare handla om att må bättre och minska risken för fler autoimmuna sjukdomar (pga läckande tarm)?

    1. Det generella svaret är att symptomminskning och minskad risk för progression är de främsta målen med den här kostomläggningen.

      Celiaki kan man absolut bli symptomfri ifrån, men du måste såklart hålla dig borta från gluten även framöver.

      Vid Alopecia kan hårsäckarna vara skadade, så det kan vara svårt att se snabba resultat. Där handlar det om att arbeta långsiktigt. Tyvärr har jag arbetat för lite med det för att säga vad oddsen är.

  2. Hej! Jag har sedan 5 månader regelbunda artriter i bägge knäleder som kommer varannan vecka, håller i sig 4-5 dagar. En vecka utan och sedan kommer de igen. Har hashimotos/underfunktion sköldkörteln och får inte ordning på medicinering och andra symtom heller men artriterna är nytt sen 5 månader. I samband med att jag introducerade naturligt sköldkörtelpreparat från gris och avbröt medicinering med syntetiska hormoner samt kosttillskott dök dessa problem upp, gick på en totalt stor mängd medicin som inte gjorde verkan innan. Vad kan dessa regelbunda artriter bero på tror du? Kan det vara den redan befintliga inflammationen i sköldkörtel som reagerar och dyker upp även i knälederna när inte kroppen får de hormoner som den behöver?

    Äter sedan flera år glutenfritt och rent, vegetariskt med fisk/skaldjur som tillbehör och sedan nyår även utan socker, mejeri, kaffe, alkohol mm. Mår lite bättre och artriterna är något lindrigare men kommer regelbundet i alla fall.

    Har du några tips?
    Tusen tack! Hälsar / Anette

    1. Hej Anette,
      Jag måste hänvisa till din läkare angående de medicinska frågorna som du inleder med. När det gäller kostomställning så tror jag absolut att det finns mycket man kan göra med kosten för att förbättra potentialen till symptomlindring. Det skulle behövas att jag fick mer kolla på sammansättningen av din kost. Vi kommer att arbeta med detta under Paleo-skolan, som startar 3:e maj. Välkommen att anmäla dig om du tror att det skulle passa.

      1. Hej Karl, stort tack för ditt svar! Jag har redan flera läkare som inte kan ge mig svar på mina medicinska frågor… Har tyvärr inte möjligheten att gå kursen nu men får se om det blir fler tillfällen framöver. Jag kämpar på, tack!

  3. Hej
    Både jag och min dotter har hidradenitis suppurativa (acne inversa). Jag har helt blivit av med mina livslånga besvär genom att ta bort mjölmat och socker, men dottern har inte reagerat på samma ändring. Enligt Loren Cordain är HS en autoimmun sjukdom. Har du någon erfarenhet av att behandla denna sjukdom? Skulle du rekommendera AIP?

    1. Hej Håkan, Tack för din fråga. Jag har inte tidigare erfarenhet av detta ganska ovanliga tillstånd. Det finns absolut en potential som överstiger endast gluten och sockerfri kost. Uppkomsten är sammansatt av flera komponenter som bakterieflora och hormonella förändringar som poteintiellt kan påverkas av kosten. Vill gärna uppmuntra till att testa.

  4. Hej.
    Jag har köpt din bok och tycker den är riktigt bra och det finns många bra recept där i.
    Jag har själv ulcerös colit som jag har fått hyfsad kontroll på via en diet som heter SCD (Specific Carbohydrate Diet). Den liknar Paleo och bokens diet väldigt mycket. Jag har dock några funderingar som jag vore tacksam för dina synpunkter kring:
    – Stärkelse: Jag har försökt undvika mycket stärkelse, såsom sötpotatis och bananer som inte är brunprickiga. Hur ser du på stärkelse?
    – Träning: I boken anges att man helst inte ska träna för mycket. Är det något som kan vara direkt negativt vid autoimmun sjukdom?
    – Hur tänker du kring att ”fuska” någon gång ibland? Gluten är nåt jag är rätt säker på att jag inte tål. Men jag har ändå funderat på att man kanske 1 gång per halvår eller nåt kan trycka i sig en pizza. Har aldrig vågat dock.
    – Hur ser du på naturligt laktosfria produkter såsom hårdost etc?

    Hoppas du har möjlighet att svara.

    1. Hej Toni, Många frågor. Jag tänkte att vi tar träningsfrågan här eftersom den kopplar till boken. Det stämmer att högintensiv träning kan vara ett hinder för att bli bättre. Det har att göra med hormonella reaktioner på långvarig högintensiv konditionsträning. Tarmens integritet kan påverkas på ett betydande sätt av högintensiv träning och det är därför viktigt att vara försiktig. Främst i början av omställningen. Inte några problem att lyfta lite vikter och gå raska promenader dock.

      1. Hej och tack för svaret.
        Jag är dock fortfarande nyfiken kring stärkelse. Har inte vågat testa sötpotatis ännu då jag undvikit det tidigare enligt andra källor.
        Hur tycker du att man ska tänka?

        1. Svaret på den här frågan kommer att bli olika för olika personer. Om du vill ha hjälp och stöd och svar på fler frågor är du välkommen att anmäla dig till Paleo-skolan som pågår 3 maj-15 juni, eller ställa dig i min kölista för konsultationer (jag tar emot klienter igen i höst).

  5. Hej
    Har börjat intresserat mig för pale kost eftersom jag håller på att utredas för sjögren syndrom, kan detta hjälpa mig om jag har det?

Kommentera