Paleo för små barn

Sedan jag själv fick barn för två år sedan har jag varit intresserad av hur man på bästa sätt stödjer ett barns utveckling med rätt näring. Frågan dyker förstås också ofta upp när jag är ute och föreläser. Räcker vanlig paleo för barn? Vad behöver man tänka på? Vilka näringsämnen är viktiga? Hur gör man med mjölkprodukter? Är det okej med välling? Här kommer de viktigast tipsen och de vanligaste fällorna. 

När våra hjärnor och kroppar utvecklas är förstås tillgången till rätt byggstenar och frånvaro av störande faktorer oerhört viktig. Troligen viktigare än under någon annan del av våra liv. De dominerande kostråden från våra myndigheter och företrädare för livsmedelsindustrin har förstås bidragit till den våg av ohälsa hos barn som vi ser i dag. Förekomsten av celiaki och andra autoimmuna sjukdomar ökar och vi ser att ett rubbat immunförsvar snart tycks vara att betrakta som normalt.

Förvirrade immunförsvar och störd ämnesomsättning

Men det är inte bara immunförsvaret som tycks vara drabbat. Även det allra mest grundläggande som vår ämnesomsättning är numera ofta påverkad från tidig ålder. Försämrad förmåga att reglera blodsockret och även övervikt hos barn bli allt vanligare. Forskare från Sahlgrenska akademin och Karolinska Institutet har genomfört en nationell studie om förekomst av övervikt och fetma hos skolbarn som visar att vart femte barn i Sverige har övervikt.

Även om dessa aspekter av ohälsa är komplexa och beror på flera faktorer så kan man vara säker på att kosten spelar en viktig roll här. Om den rådande utvecklingen tillåts fortsätta så ser framtiden förstås mycket mörk ut för våra barns livskvalitet. Att leva med livslång ohälsa i form av inflammatoriska sjukdomar innebär förstås ett oerhört lidande. Så vad kan vi som föräldrar göra?

Barns näringsbehov

Frågan om vilken näring barn behöver är förstås väldigt viktig och jag tycker att det är bra att föräldrar bryr sig mer om kvaliteten på maten deras barn får i sig. Därför tänkte jag gå igenom vilka mina perspektiv är och vilka de vanligaste misstagen är. Om vi för ett ögonblick tittar närmare på de näringsämnen som behövs för hjärnans utveckling så får vi en del av svaret på vad man bör fokusera på. Här är en bra utgångspunkt för barn så väl som vuxna: Inköpslista- Grundläggande paleo

 

Den vanligaste fällan: ”Vällingfällan”

För att utvecklas normalt behöver hjärnan Zink, Fiskolja (DHA), Kolin, D-vitamin, A-vitamin och Kolesterol. Om du funderar ett ögonblick över var dessa näringsämnen finns så går det kanske upp för dig att vår kära välling i sin naturliga form är helt befriad från samtliga. Inte heller andra former av raffinerade kolhydrater, sockerkällor eller växtoljor har något av dessa näringsämnen. Så länge du ger ditt barn välling, berövar du det näring eftersom den tar plats från kost som kunde ha varit näringsrik. Så låt inte lättjan ta överhand för det finns alternativ. Min egen dotter som nu är två år gammal har aldrig i sitt liv ätit någon av dessa näringsbefriade livsmedel, och hon ligger som man kunde misstänka också långt fram för sin ålder när det gäller motorisk och språklig utveckling och är frisk som en nötkärna i övrigt. Helt utan välling, mjölkprodukter eller färdigmat. Kosten påverkar förstås hur ett barn utvecklas även om ett exempel som detta inte bevisar något, så kan du vara säker på att det du stoppar i ditt barn gör avtryck på både kort och lång sikt.

 

Lösning på vällingfällan: När du går över till paleo så ökar näringstätheten i kosten helt naturligt. Men vid sidan av detta kan det vara bra att tänka på några saker. Till att börja med bör du erbjuda barnet näringsrik kost utan att tvinga. Vill barnet inte äta så ställ bort maten, men erbjud inte något annat i stället. Ersätt välling med mosade rotfrukter och ställ en skål med potatis med smör i lätt tillgängligt när barnet vaknar på natten och är hungrigt. Detta gäller förstås bara i övergången mellan amning och riktig mat. Snart kommer barnet sluta äta på nätterna så det är ett övergående problem. Det är också bättre att erbjuda glutenfria mjölkbaserade alternativ även om vi inte valde den vägen.

Här kommer topplistan över de viktigaste näringskällorna för barn:

  • Lever (100 gram per vecka)
  • Fet fisk gärna vildfångad och msc-märkt
  • Skaldjur
  • Musslor
  • Kött, fisk och fågel
  • Rotfrukter, potatis och frukt (stärkelse är inte något problem)
  • Grönsaker är viktiga för framtida matvanor men inte som primär näringskälla för barn. Tvinga aldrig på barn grönsaker. De vet själva vad de behöver.

Så länge man inte reagerar på mjölk kan man inte med säkerhet säga att det är skadligt (vilket jag skrivit om tidigare), men hemma hos oss dricker vi inte mjölk. Kalcium kan man erbjuda barnet i form av benbuljong eller sardiner där benen finns kvar. Inget annat däggdjur erbjuder barn som slutat amma mjölk och det har heller inte behövts under de två miljoner år vi människor inte haft tillgång till mjölk. Sannolikt har inte nya behov uppstått i våra kroppar bara för att Arla har en kvartalsrapport att leva upp till.

 

Friskare barn – steg för steg

  1. Låt barn gräva i jorden och få i sig lite smuts särskilt är jordbakterier och bakterier som finns nära våra husdjur viktiga för tarmflorans utveckling. Mer om varför detta är viktigt kommer jag att gå igenom i framtida inlägg.
  2. Vänta så länge du kan med att låta ditt barn smaka socker i någon form. Barn gillar vad de känner igen och det är här du lägger grunden för ditt barns framtida kostvanor.
  3. Gröt kan vara okej i bland när man har bråttom men låt inte detta bli frukosten som dominerar. Ägg (främst äggula) och bacon med frukt eller rent av rester från dagen innan bör också vara med i kosten när barnet växer. Undvik gärna alla typer av spannmål så länge du kan och använd i stället stärkelserika rotfrukter som potatis och sötpotatis.
  4. Låt inte någon form av hormonstörande sojaprodukt eller tofu vara en del av ditt barns kost. Här finns stora risker hos personer som växer, men de hormonstörande fyto-östrogenerna.
  5. Låt inte ditt barn äta fleromättat fett från växtoljor eller transfetter från importerade kakor. Använd i stället smör, ghee, kokosolja, eller animaliska fettkällor.
  6. Ge ditt barn lever och fet fisk för att täcka behovet av DHA och A, samt D-vitamin. Får ni inte i er lever så kan ni använda tran eller fiskleverolja med A och D-vitamin samt fiskolja. Använd aldrig linfröolja som källa till omega-3. Det bidrar inte med DHA.

 

 

Comments

comments

27 svar på “Paleo för små barn”

  1. Karl, tack för ett bra inlägg (som alltid). Angående benbuljong, hur mycket ska man dricka? som vuxen och barn. Läste hos Mark Sisson att den ska koka så länge så att benen nästan är upplösta för att kalciumet ska extraheras. 48 timmar plus lite vinäger i.

    1. Hej Eva, Det stämmer att man bör använda något surgörande för att extrahera mer mineraler från benen. Citronjuice, ättika eller vinäger fungerar bra. När det gäller hur mycket så finns det inga riktlinjer för det. Jag anser att fysisk aktivitet, tillräcklig d-vitamin, låg inflammationsgrad i kroppen och en proteinrik diet är de viktigaste faktorerna när det gäller benstyrka. Kalcium i stora mängder kan innebära risker (hjärtsjukdom), framför allt för kvinnor. Att undvika mjölkprodukter är ett säkert sätt att inte få i sig för mycket.

  2. Jättetack för mycket intressant info! Vi (som själva äter LCHF själva) ska snart få vårt första barn och jag är definitivt inne på att så långt som möjligt undvika socker och spannmål även till barnet. En undran bara- vad som behövs för ett spädbarns utveckling (ffa hjärna, men även övrigt), har du några bra referenser som jag kan läsa själv ang detta? Finns det även evidens som talar för att barnet behöver kolhydrater för att utvecklas normalt?

    1. Tack så mycket! Det är roligt att höra att inläggen är uppskattade. Det finns ingen evidens för att kolhydrater behövs för att hjärnan ska utvecklas normalt, men det finns evidens för att människan ätit kolhydrater i ansenliga mängder under miljontals år. Att begränsa gluten och raffinerade spannmål för barn innebär inga risker men att begränsa kolhydrater under lång tid för barn, vet man väldigt lite om vad det leder till i längden. Troligtvis inte farligt, men onödigt eftersom det inte är kolhydrater i sig utan socker (fruktos) samt andra bioaktiva ämnen i spannmålen (till exempel gluten) som orsakar problem för kroppen.

  3. Problemet är att barn idag är så inmatade på processad mat (som skol o dagismaten bygger på) att det inte är det lättaste att få i dem det där braiga. Frukosten är det största problemet för både mig o dem känner jag, har du några konkreta frukosttips att bjuda på till kräsna barn? Ett av dem äter inte ägg el någon form av tillagade grönsaker.

    Välling som du nämner ovan är ju ett problem eftersom Svenska mammor tyvärr luras att avsluta amningen i förtid, den biologiska amningslängden ligger på mellan 3-5 år för människan 🙂 Det finns otroligt starka marknadskrafter när det gäller mat till bebisar o små barn.

  4. Bra och lärorik artikel som vanligt. Mina två döttrar är också uppväxta utan välling och det har gått fantastiskt bra. Att grönsaker blir viktiga först senare i utvecklingen var kul att du poängterade, varför ör det så och från vilken ålder blir det viktigt?

    1. Bra fråga! Som du kanske noterat går grönsaker rakt igenom små barns matsmältning. Det finns ett värde i att erbjuda barn grönsaker och låta dem börja äta av dem när de själva vill. Olika barn kan också ha olika behov eftersom de utvecklas i olika takt. När barnet växer så ökar magens volym och man kan föra in mer energifattiga livsmedel som barnet tidigare valt bort. De essentiella näringsämnena finns främst i animaliska livsmedel och det är alltid viktigt att fokusera på den delen för det växande barnet. Man behöver heller inte vara rädd för kolhydrater och fett för små barn. Blanda gärna rotfrukter och smör för att ge barnet fibrer för tarmfloran och essentiella fetter. Barn har bra instinkter så länge man erbjuder dem riktig mat som är fri från spannmål, socker och växtoljor.

      1. Ok, det låter logiskt att barnens magar är bästa anpassade för näringstät föda i början (amning) och att rotfrukter med sina mineraler och vitaminer kan komma in därefter tillsammans med animalier (from 6 mån), men finns det ett ungefärligt svar från vilken ålder näringsfattigare kost som ovanjordgrönsaker kan tas upp på ett effektivt sätt? Nyfiken

        1. Det kan vara klokt att vänta med bladgrönsakerna tills barnet fyllt ett år i alla fall. Det beror även på den nitrit som annars kan påverka syreupptagningen. Små mängder gör förstås inget, men man kan tydligt se på barnets avföring när matsmältningen är redo öfr en grönsak. Går hela bitar rakt igenom så är inte tarmfloran eller den enzymatiska nedbrytningen tillräcklig.

  5. Tack för detta inlägg, det stärker mina val ännu mer! Min dotter har nyss fyllt 1 år och jag åt Paleo under hela gravididteten och så klart efter. För mig och min sambo är det självklart att även dottern ska få samma näringsrika kost som vi. Om vi inte äter korv och mackaroner för att vi anser att det inte är ett bra mat, varför ska hon göra det då? Min fråga till dig är hur gör ni eller kommer ni att göra med ert barn när det är dags för förskola? Vår dotter börjar på förskolan i höst och hon har aldrig ätit spannmål , socker eller halvfabrikat. Jag vill verkligen inte att hon ska äta den typen av mat, men hur länge kommer vi kunna ”skydda” henne från samhällets skräpmat. Häromdagen gav vi henne lite ekolgisk turkisk yoghurt och hennes mage blev självklart som en ballong på en gång. Har du några tips om hur vi ska gå tillväga när det är dags för förskolan och deras mat? Tack på förhand!

    1. Vår dotter får en glutenfri kost på förskolan. För att få det var vi tvungna att ordna läkarintyg. Det är inte alltid så lätt att hitta förskolor som erbjuder en bra kost tyvärr, men det kan ju i nödfall kompenseras av att man hemma serverar mat av högsta kvalitet. Ett tips är att frångå den vanliga frukosten hemma och i stället äta ”vanlig” mat på morgonen. Rester från dagen innan är vår favorit. Lunch på förskolan brukar vara mjölkfri, men ni kanske kan få hjälp av personalen om ni är tydliga med ert barns behov.

  6. Ja lunch till frukost är ett problem för mig, har svårt att äta frukost o tröttnar väldigt lätt på den typen av mat, tyvärr har jag inga rester då de går till lunchlådor 🙂 Eftersom jag äter frukost vid skrivbordet på jobbet så skulle eg paleofrukost passa bättre än fil med nötter 🙂
    Vår dotter åt glutenfri mat på dagis i ca 1.5 år pga eksem men det resulterade mest i att hon fick i sig ännu värre skit, eftersom hon fick sånt där äckligt bröd gjort på vetestärkelse hela tiden. Vårt dagis har riktigt dålig mat, de tror att lingongrova e nyttigt för det har deras dietist sagt :0((( Våra barn äter ju alla sina mål utom kvällsmaten på dagis/skola så det blir mkt skräpmat.

    1. Tråkigt att höra. Ge inte upp. Det går kanske att påverka om ni går samman ett antal föräldrar för att få dagiset att förbättra kosthållningen. Det kan inte betraktas som okej att servera barn bröd som ersättning för riktig mat.

  7. Intressant och helt nytt för mig det här. Varför är det så farligt med sojabönan, den har ju använts under hundratals år i t ex Japan, och deras medellivslängd etc är ju högt! Nu har de såklart en helt annan kost än vad vi har i Sverige, men sojabönan är mkt central japansk kost!

    1. Soja-bönan bär på en mängd bioaktiva ämnen som negativt påverkar vår fortplantning, tarmhälsa och immunförsvar. Ett exempel är fyto-östrogener som tävlar med kroppseget östrogen och hindrar det att binda in. Detta ger förstås långtgående effekter på kroppen eftersom östrogen påverkar så många vävnader. Men sojabönor bär även på tarmirriterande lektiner och på proteashämmare som hindrar nedbrytning av kosten. Jag kanske skriver mer om detta i framtiden.

  8. Man hör ofta om att barn behöver välling bl a för att den är järnberikad. Hur är det med barns behov av järn och hur kan man i så fall tillgodose det?

    1. När välling berikas med järn så är detta inte i en form som kroppen gärna tar upp. Endast några få procent av det järn som finns där tas upp i kroppen. När järnet däremot är bundet i heme-grupper (den röda färgen i de röda blodkropparna) så tas det upp till omkring 30 procent. Det innebär förstås att rött kött och lever är de bästa källorna till järn och det är dessa livsmedel som verkligen hjälper vid låga Hb-värden. Mycket viktig kost för det växande barnet med andra ord.

  9. Tack för ett väldigt intressant inlägg! Det du skriver passar ju bra ihop med exempelvis Kanadas riktlinjer för spädbarns första mat: ägg och kött. http://www.thehealthyhomeeconomist.com/new-health-canada-guidelines-advise-meat-as-baby-first-food/
    Själv har jag en 9 månaders bebis som knappt äter något annat än mammamjölk, men hon gillar jordnötssmör och en del frukt, som apelsin och kiwi. Jag låter henne ta till sig mat i sin egen takt. Ingen gröt eller välling för oss.
    Vi äter inte paleo, men jag är nyfiken på lever, som jag läst om på många håll. Var hittar jag bra (eko) lever? Barnet gillar änglamarks leverpastej, men när jag läste innehållsförteckningen fick jag rysningar… Vi bor i Stockholmsområdet.

    1. Tack för frågan. Tyvärr har jag inte något bra svar på var man hittar ekologisk lever. Vi har personliga kontakter med ekologiska uppfödare men de säljer inte till allmänheten. Skulle gärna ta emot tips om någon har bra kontakter som säljer över nätet.

      1. I Malmö finns ekologisk nötlever i charken på Green Matmarknad i Västra Hamnen, tyvärr tar den ofta slut snabbt dock

      2. Den som bor i södra Finland (kan vara en del läsare där också) kan köpa lever från gräsbetesdjur (Angus) från Gårdskulla gård i Sjundeå. Gårdsbutiken är öppen fredagar 15-18. Gårdskulla håller på eko-certifierar sitt kött också – har jag hört. Men gräsbeteskött är ju tillräckligt bra tycker jag. De har också tunga som är rejält billigare än finare kött. Jag brukar förutom tunga och lever köpa osso bucco-kött och bringa.

  10. Hej Karl. Jag är ganska ny läsare på din blogg, men har ätit lite paleoinspirerad LCHF nu i fyra år. Med paleoinspirerad menar jag att jag inte äter spannmål i några som helst former (inga finnkrisp) och jag äter endast syrade mjölkprodukter inom den livsmedelskategorin. Dessutom äter jag då och då batat och ofta andra rotfrukter.

    Min fråga: vilka skaldjur och musslor rekommenderar du? Jag är inte så intresserad av att börja använda konserver. Så vad ska jag köpa?

    1. Det finns frysta och färska musslor och skaljdjur. Blåmusslor brukar finnas både färdigskalade i frysförpackning och som hela som man kokar själv. Alla typer är mycket näringsrika och bra inslag i kosten.

      1. Tack! Jag ska kolla frysdisken då. Vi brukar ha lite annat utbud här i Finland, men månne inte jag hittar något. Tack för en mycket inspirerande blogg!

Kommentera