Resultat från höstens Paleo-utmaningar

Under hösten har vi hållit i två grupputmaningar på två olika Crossfitgym (Crossfit Norrort & Crossfit Täby). Under sex veckor har deltagarna ätit paleolitisk kost, baserad på grönsaker, rotfrukter, frukt, fisk, kött, fågel och skaldjur. Alla former av mjölkprodukter, spannmål och baljväxter samt processad mat har tagits bort från menyn och ersatts av matvaror av högsta kvalitet. Här följer några vittnesmål om deltagarnas upplevelser och en sammanställning av resultaten. 

Samtliga deltagare har fått anpassade kostråd med hänsyn till målsättning, hälsobakgrund och livsstil. Dock har ingen av deltagarna begränsat sitt matintag, mätt eller vägt sin kost eller behövt gå hungriga.

Några citat:

” Utan att förlora någon muskelmassa alls har jag gått från 8,3 procent kroppsfett till 5,4. procent. Jag har under lång tid haft koll på detta eftersom jag brukar få noggranna mätningar gjorda regelbundet. Det var en positiv överraskning för mig att det var möjligt att gå ner i fettvikt utan att bli av med muskler” Tomas 47 år

“Min astma har försvunnit och på träningen är jag nu full av kraft och känner mig stark.  Mina sömnproblem är också borta. Tidigare vaknade jag efter 4-5 timmar och kunde inte somna om. Nu kan jag sova 8 timmar utan problem och är mycket piggare och är glad hela tiden. “ Maria 50 år

“Jag har haft kronisk huvudvärk i fyra år och ätit maxdosen av Treo (6 st om dagen). Efter 6 veckor är jag helt fri från huvudvärken utan Treo. Min kropp är piggare hela jag är piggare. Jag har fått otroligt mycket vinster.” Marita  45 år

“Jag har gått ner sju kilo på 6 veckor! Nu vet jag att 70 procent av hur man ser ut handlar om kosten. Tidigare trodde jag att hård träning skulle räcka.” Patrik  38 år

“Jag har slutat snarka, är mycket piggare på morgonen och bättre i magen. Upplever också att jag fått bättre minne. Förut brukade jag glömma allt. Morgonhumöret har också blivite bättre blir inte arg lika lätt längre och jag kan också gå utan mat längre utan problem.” Mattias Robin 42 år

Sammanställning av resultat

Kön Ålder Startvikt Slutvikt Förändring Midjemått (START) Midjemått (SLUT) Förändring
Man 20-30 87 87 0 84 83 -1
Man 40-50 93 88 -5 97 88 -9
Kvinna 40-50 62 60 -2
Kvinna 20-30 66 65 -1 76 74 -2
Man 40-50 81 76 -5 90 85 -5
Man 30-40 86 86 0 82 83 1
Kvinna 40-50 59 56 -3
Man 40-50 75 71 -4
Kvinna 30-40 59 57 -2 77 73 -4
Kvinna 40-50 62 58 -4 77 73 -4
Man 30-40 96 88 -8 92 88 -4
Man 40-50 104 98 -6 101 94 -7
Kvinna 50-60 62 58 -4 84 82 -2
Kvinna 30-40 78 71 -7 85 80 -5
Man 18 69 66 -3 80 77 -3
Kvinna 30-40 73 69 -4 83 82 -1
Kvinna 30-40 59 55 -4 79 72 -7
Man 30-40 84 80 -4
Kvinna 40-50 68 66 -2 85 81 -4
Man 30-40 83 77 -6 91 84 -7
Man 50-60 80 74 -6 98 92 -4
Man 30-40 89 82 -7 102 94 -8
Man 30-40 84 81 -3 91 89 -2
Kvinna 30-40 77 73 -4 90 84 -6
Kvinna 30-40 90 85 -5 104 94 -10
Medelvärde 3,96 -4,48

Vad vi kan konstatera är att de deltagare som ursprungligen haft en något förhöjd fettnivå på kroppen, har gått ner ordentligt i midjemått och fettvikt samt att de som redan haft en låg fettprocent har lagt på sig muskelmassa. Midjemått inte ett optimalt mått för kvinnor eftersom fett försvinner över höft och byst tidigare för denna grupp, men vi har ändå sett en minskning med i medeltal 4,48 centimeter.

 Kön  Älder Stussmått (START) Stussmått (SLUT)   Bystmått (START) Bystmått (SLUT)
Kvinna 20-30 104 99 92 86
Kvinna 30-40 101 93 90 86
Kvinna 40-50 95 92 92 87
Kvinna 50-60 95 92 92 92
Kvinna 30-40 108 102 92 90
Kvinna 30-40 100 98 92 92
Kvinna 30-40 98 92 87 80
Kvinna 40-50 99 96 95 90
Kvinna 30-40 105 96 94 92
Kvinna 30-40 114 110 102 97

Ett mycket intressant exempel på hur denna diet påverkat prestationsförmågan är att vi sett stora förbättringar av de övningar som var kroppsviktsrelaterade. Under denna och förra utmaningen såg också vi en generell förbättring av konditionen hos deltagarna vilket inte kan förklaras med minskad kroppsvikt. Det verkar med andra ord som om detta sätt att äta ger positiva effekter på det kardiovaskulära systemets prestationsförmåga. Det är också viktigt att komma ihåg att dessa resultat kommit utan att deltagarna tränat mer eller annorlunda. Under den förra utmaningen fanns det finns flera exempel i gruppen på individer som inte gått ner i vikt men som ändå gjort dramatiska förbättringar i sin prestationsförmåga i de test som påverkas av kroppsvikten.

 Kön  Ålder Pullups (START) Pullups (SLUT) Pullups förändring Armhävningar (START) Armhävningar (SLUT)
Man 20-30 21 32
Man 40-50 12 14 2 38 38
Kvinna 40-50 7 9 2 30 32
Kvinna 20-30 3 11 8 35 40
Man 40-50 19 21 2 38 37
Man 30-40 15 15 0 32 30
Kvinna 40-50 2 3 1
Man 40-50 28 26 -2
Kvinna 30-40 8 12 4 33 35
Kvinna 40-50 9 25
Man 30-40 13 23 10 23 45
Man 40-50 11 18 7 38 41
Kvinna 50-60 14 19 5 30 36
Kvinna 30-40 11 15 4 27 37
Man 18 16 18 2 40 47
Kvinna 30-40 4 16 12 25 32
Kvinna 30-40 20 24 4 28 23
Kvinna 40-50 0 13 13 19 19
Man 30-40 11 19 8 31 34
Man 50-60 10 14 4 33 41
Man 30-40 2 5 3 21 27
Man 30-40 12 17 5 27 38
Kvinna 30-40 10 16 6 24 30
Kvinna 30-40 4 10 6 24 25
Medel 4,82

 

Kön Ålder Knäböj på 2 min (START) Knäböj på 2 min (SLUT)   Rodd 4 min (START) Rodd 4 min (SLUT)
Man 20-30 75 1133
Man 40-50 79 89 10 1161 1183
Kvinna 40-50 78 83 5 990 1008
Kvinna 20-30 76 84 8 955 1002
Man 40-50 81 89 8 1160 1120
Man 30-40 88 94 6 1207 1209
Man 40-50 1080 1195
Kvinna 30-40 88 99 11 921 904
Kvinna 40-50 82 979
Man 30-40 45 67 22 5678 5676
Man 40-50 91 105 12 1094 1343
Kvinna 50-60 85 92 7 913 1002
Kvinna 30-40 52 61 9 923 949
Man 18 97 99 2 1080
Kvinna 30-40 50 70 20 913 971
Kvinna 30-40 53 52 -1 919 879
Kvinna 40-50 74 81 7 908 928
Man 30-40 90 100 10 1128 1106
Man 50-60 71 81 10 954 978
Man 30-40 43 59 16 1008 1206
Kvinna 30-40 61 75 14 926 908
Kvinna 30-40 60 62 2 996 1015
Medel 9,37

 

 Referensresultat av fyra minuters konditionstest för kvinnor (Four Minute O’Neill Fitness Test) Referensresultat av fyra minuters konditionstest för kvinnor (Four Minute O'Neill Fitness Test)

 

Referensresultat av fyra minuters konditionstest för män (Four Minute O’Neill Fitness Test)

Referensresultat av fyra minuters konditionstest för män (Four Minute O'Neill Fitness Test)

 

Comments

comments

Kommentera