Så blir du överkänlig mot kolhydrater (del 4 av 4)

Detta är sista inlägget serien (del: 1, 2, 3) om hur man blir överkänslig mot kolhydrater. I grunden tycks den främsta anledningen vara ett ökat energiintag som kroppen inte kan hantera. Detta ökade energiintag kommer förstås till stor del från alla de matprodukter som marknadsförs till oss i matbutiken och på stan. Matprodukter är ofta sammansatta med det specifika syftet att att orsaka överätning och upprepat köp. Mitt främsta tips för att undvika intolerans mot kolhydrater blir alltså att i så hög grad som möjligt undvika matprodukter (det mesta som har innehållsförteckning) och i stället äta mat från rena råvaror (fler tips). Här kan du ladda ner en inköpslista för att komma igång med en sådan kost direkt. 

Matprodukter som halvfabrikat, färdigmat, godis, och läsk är troligen grunden till varför vi blir överkänsliga mot kolhydrater men inte hela svaret. Även opioidliknande ämnen i exempelvis gluten kan ha aptitstimulerande effekter som bidrar till överkänslighet mot kolhydrater. Denna sista del handlar om hur överkänsligheten uppstår i din kropp.

Vad är oxidativ stress?

Oxidativ stress är en biokemisk process där reaktiva varianter av syre (fria radikaler) på olika sätt reagerar med och påverkar celler och vävnader. De flesta känner till denna process som enbart skadlig men oxidativ stress har också viktiga funktioner vid cell-signalering.

Varje cell i kroppen har ett maskineri av proteiner som utför olika typer av arbete i cellen. Detta arbete styrs i vissa fall av oxidation och reduktion. När det uppstår för mycket oxidation så uppstår felaktig eller avbruten kommunikation mellan vissa cellulära proteiner. Här finns en viktig del av svaret till varför vi blir intoleranta mot kolhydrater.

Enligt denna nyligen publicerade artikel är huvudproblemet med oxidativ stress i kroppen att den avbryter och påverkar signalering inom och mellan kroppens celler. Vi vet sedan länge att exempelvis vissa antioxidanter kan förhindra muskeltillväxt efter styrketräning vilket är ett annat exempel på hur oxidativa reaktioner kan vara viktiga för signalering inom cellen. Enligt författarna till artikeln är just felaktig signalering ett mycket större problem än att de fria radikalerna skadar vävnader.

Vad händer när celler får för mycket energi?

När celler får för mycket energi och det trycks igenom lite för mycket genom cellernas energifabriker som kallas mitokondrier så frisätts fria radikaler som kommunicerar just överbelastning av för stor tillgång på energi. Vad som då sker är att cellen som får denna signal från sitt inre inser att den behöver minska sitt energiintag främst i form av upptag av glukos från blodet, men också en ökad frisättning av glukos  till blodet.

Det är i detta läge det intressant eftersom det nu uppstår en situation där blodsockret blir för högt och det har nu uppstått vad man kan kalla för kolhydratintolerans eller glukosintolerans. Ett för högt energiintag som överskrider vad kroppen kan ta hand om bidrar alltså med ökad förekomst av fria radikaler (oxidativ stress) som i sin tur medför signalering som medför att cellen inte vill ta emot mer energi.

Cellens energifabriker gör oss överkänsliga mot kolhydrater

den här studien undersökte man tre olika grupper av råttor med tre olika dieter. En grupp fick vanligt foder en grupp fick foder som medför överätning (för stort energiintag) och den sista gruppen fick samma foder men också en antioxidant i sitt foder. Vad man såg var att väteperoxidproduktionen hos de råttor som fick foder för överätning var betydligt högre än för de övriga två grupperna. Den andra gruppen råttor fick en antioxidant som skyddade mot väteperoxid som bildats i mitokondrierna. Vad man såg var att denna antioxidant också skyddade mot kolhydratintolerans eller som det brukar kallas ”insulinresistens och för högt plasmaglukos”. Detta visar att kroppens antioxidantförsvar är viktigt här för att skydda oss mot kolhydratintolerans.

Hur kan oxidanter orsaka insulinresistens?

En möjlig väg som fria radikaler kan bidra till insulinresistens är att väteperoxid och andra oxidanter som bildas i överflöd när vi äter för mycket mat (energi) utarmar kroppens försvar mot oxidation nämligen glutation (GSH). Detta försvar producerar kroppen själv av protein som vi äter. Framför allt vassleprotein är ett effektivt tillskott för att bygga upp det naturliga glutationförsvaret. Vad som också sker när de fria radikalerna bildas är att

När vi överäter så bildas metylglyoxal och denna molekyl bidrar till bildning av något som kallas AGE (Advanced glycation end products). Detta är ofta en förening av en kolhydrat och ett protein som förändrar dess funktion och leder till sjukdom. Det är alltså inte kolhydrater i sig som leder till ökad förekomst av AGE  utan all den energi som tryckts genom mitokondrierna och lett till bildning av metylglyoxal. Det handlar med andra or om ändrad funktion av protein genom ökad bildning av AGE som i sin tur blir aktiva i kroppens kommunikation.

Metylglyoxal bildas på två sätt. Dels när kolhydrater bryts ner i kroppen och dels när fettsyror bryts ner. Det är välkänt att man kan orsaka kolhydratintolerans hos råttor genom att ge dem metylglyoxal men man kan också åstadkomma samma sak genom att utarma deras glutationförsvar. Balansen mellan oxidanter och antioxidanter kan med andra ord påverka helheten här.  Mitt främsta tips för att undvika intolerans mot kolhydrater blir alltså att i så hög grad som möjligt undvika matprodukter (allt som har innehållsförteckning) och i stället äta mat från rena råvaror. Här kan du ladda ner en inköpslista för att komma igång direkt. Inköpslista- Grundläggande paleo

Comments

comments

3 svar på “Så blir du överkänlig mot kolhydrater (del 4 av 4)”

  1. Hej, en sida skriven för mig;)
    Två korta frågor,Och en reflektion…med fråga.
    1. Varför bör man undvika ex valnötter, linfrö och solrosfrön enligt inköpslistan.
    2. Kommer en ny 6 veckors utmaning nu 2014?
    3. Ätit lchf i 6 år pga blodsockersväningningar. Har börjat löpträna med halvaran som mål. (kettlebellstränat innan)Tycker benen borde bli slimmare av detta men icke. Hörde att ljupgående massage som rensar slaggprodukter kan behövas.
    Tror du att en paleotisk kost utan bakning med proteinpulver innehållande sötningsmedel stevia kan vara ett annat alternativ?
    /kvinna 35+

    1. Det står inte att man bör undvika dem uttryckligen. Det handlar om att personer med inflammation kan behöva vara särskilt försiktiga med dessa men man kan förstås äta valnötter och andra frön om man inte är känslig mot dem. De största problemen kommer med industriellt framställda oljor av dessa fröer. Då kan stora mängder komma in i kroppen och bidra till inflammation. Det kommer säkert fler utmaningar i år. Ska planera detta inom kort.
      De övriga frågorna kan jag komma att gå igenom senare. Tack för att du läser.

Kommentera