Så blir du överkänslig mot kolhydrater (del 3 av 4)

Överkänslighet mot kolhydrat blir allt vanligare trots att traditionella kulturer som studerats uppvisar perfekt hälsa samtidigt som de äter stora mängder kolhydrater.  Hur kommer det sig egentligen att det moderna samhällets matprodukter och livsstil medför intolerans mot något som människan borde kunna äta utan problem? Detta är det tredje inlägget i serien där ni kan läsa de föregående inläggen här och här. Vi börjar med att gå rakt på mina bästa tips innan vi går vidare med förklaringar till varför de ser ut som de gör.

Så undviker du att bli överkänslig mot kolhydrater:

  1. Få i dig tillräckligt med protein: Glutation är kroppens antioxidantförsvar som uppräthålls av tillräckligt med protein i kosten. Fasta och lågproteindieter kan därför bidra till att glutationförsvaret försämras. Detta försvar förhindrar att du blir överkänslig mot kolhydrater (mer om det längre fram). Vassleprotein är det snabbaste sättet att bygga upp glutationförsvaret, men personer som är överkänsliga mot vassle eller mjölk bör vara försiktiga med det.
  2. Ät en näringsrik kost: En mängd olika näringsbrister kan också bidra till försvagat glutationförsvar även om man inte är överbelastad av för högt energiintag.
  3. Få i dig dina B-vitaminer: Ät lever och ta ett tillskott av magnesium för att din kropp ska kunna producera glutation.
  4. Undvik inflammation: Inflammation och vissa toxiner kan bidra till oxidativ stress utan att man överbelastat kroppens celler med för högt energiintag. Att undvika inflammation handlar mycket om att undvika för mycket linolsyra (omega-6), gluten och socker i kosten.
  5. Det viktigaste av allt: Undvik processad mat! Processad mat orsakar överätning vilket i sin tur leder till oxidativ stress. Oxidativ stress är troligen den mekanism som kommunicerar överbelastning av för stort energiintag vilket leder till minskad energimottagande i cellerna i form av glukos och fettsyror. För att behålla en hög insulinkänslighet (kolhydrattolerans) är det viktigt att stödja de system som balanserar oxidanterna nämligen antioxidantförsvaret. Men det förmodligen viktigaste av allt är att undvika processad mat som leder till överätning och som förstås är grunden till hela problemet.

Här kommer förklaringen till hur kolhydratöverkänslighet uppstår:

Insulin är ett av de viktigaste hormonerna vi har för att styra vårt blodsocker och flöde av energi till kroppens celler. Man kan se det som att insulinet drar med sig energirika molekyler in i kroppens celler.

När insulinet funkar som de ska

När allt fungerar som det ska så verkar insulin på levern, musklerna och fettcellerna så att de ökar sitt upptag av socker (glukos) från blodet. Levern är väldigt viktig här eftersom den både kan ta upp blodsocker men också producera nytt glukos med aminosyror eller glycerol som arbetsmaterial. I normala fall påverkas levern av insulin så att den slutar producera och i stället börja ta upp glukos. Sammantaget ser man alltså ett flöde av glukos från blodet till kroppens vävnader och organ.

Det finns också ett annat flöde som många inte känner till. När levern tar emot signaler från insulin ökar det nämligen sin produktion av triglycerider (från kolhydrater)  samtidigt som insulinet stimulerar fettcellerna att ta upp dessa nyproducerade fetter.

När maskineriet går sönder

Vid insulinresistens så försämras transporten av glukos till alla vävnader vilket leder till successivt stigande blodsocker. Men när det gäller triglyceriderna så sker  något annat som är intressant. Insulinresistensen förhindrar upptag av triglycerider i kroppens fettväv och muskler men behåller produktionen så att triglycerider som produceras i levern i stället ansamlas i blodet. Med andra ord fungerar vissa delar av maskinen när övriga delar går sönder. Det som går sönder är upptaget av energi inte frisättandet av energi från levern. Detta för förstås misstankarna till att insulinresistens skulle kunna ses som en anpassningsmekanism till för stort intag av energi. Den energiöverbelastade levern försöker trycka ut så mycket som möjligt i blodet medan resten av kroppen säger nej till att ta emot det eftersom den redan är överbelastad av för högt energiintag. Så hur hänger detta samman med oxidativ stress?

 FORTSÄTTNING FÖLJER I DEL 4

Comments

comments

Ett svar på “Så blir du överkänslig mot kolhydrater (del 3 av 4)”

Kommentera