Så läker du en läckande tarm

1

Under de senaste tjugo åren har en mängd forskning kunnat peka på hur tarmhälsan är helt avgörande för livslång hälsa. En inflammerad tarmvägg kan bidra till en mängd sjukdomar som övervikt, diabetes, depression och flera inflammatoriska sjukdomar. Att återställa tarmens integritet är därför helt avgörande för långsiktigt hälsa och en grundsten för att nå vilka mål som helst inom fitness oavsett om det gäller att gå ner i vikt, lägga på sig muskler eller bara få mer energi. Men vad är egentligen ”läckande tarm” och vad kan du göra för att läka den och återställa normal funktion?

Läckande tarm är ett begrepp som använts länge inom den alternativa vården och med tiden har begreppet blivit  urvattnat och misstolkat. Men som mycket annat som vunnit intresse med tiden så finns här en kärna grundat på faktiska mekanismer, och ”läckande tarm” är faktiskt ett välkänt fenomen även inom forskningsvärlden. Men på forskarspråk kallas det ”intestinal permeability” och det är kopplat till en mängd kroniska sjukdomar och inflammatoriska tillstånd.

På mina föreläsningar och när jag konsulterar klienter är läkande av tarmen något som står i centrum och jag vet att det redan finns läkemedel på väg som försöker tackla just läckande tarm, även om jag har uppfattningen att denna väg troligen kommer att misslyckas. För att komma till rätta med läckande tarm kan man inte attackera symptomen utan måste förstås gå till botten med vad som orsakar problemet.

Vad är läckande tarm?

Om du tänker dig munnen och tarmen som en sammanhängande kanal så kan du också se framför dig att den mat du sväljer ner i magen och tarmen faktiskt befinner sig utanför kroppen. Allt som inte tas upp i tarmen kommer förstås ut med avföringen. Det som inte tas upp är förstås delar av maten som vi inte har nytta av som i vissa fall gifter och besprutningsmedel. Det finns också bakterier i tarmen (främst tjocktarmen) som förstås heller inte bör få fri tillgång till kroppen genom att tarmen läcker.

Om tarmen börjar läcka så kan stora molekyler komma ut i blodet och till immunförsvaret som ligger under tarmens vägg (mukosan). Väl ute i kroppen så kommer ditt immunförsvar börja attackera dessa molekyler och det är då man tror att det kan uppstå fel som leder till sjukdom. Det är faktiskt så allvarligt att en forskare som jag citerat här tidigare Alessio Fasano, tror att denna förlust av barriärfunktion kan vara det första steget som krävs för att vi ska utveckla autoimmuna sjukdomar. Dessa sjukdomar har gemensamt att kroppens eget immunförsvar attackerar kroppsegen vävnad.

Den etablerade sjukvården har länge avfärdat ”läckande tarm” som något utan vetenskaplig grund, men nu verkar det som om man får en ordentlig bakläxa. Ett flertal kliniska studier har nämligen kunnat visa hur läckande tarm är starkt kopplat till autoimmuna sjukdomar, och det kommer ständigt ut nya rapporter om samband med fler kroniska hälsotillstånd.

Så hur kan man då veta om man har ”läckande tarm”? Det är här det blir lite knepigt eftersom man faktiskt inte behöver känna av några symptom från magen alls. Detta skiljer sig kraftigt från person till person, men symptomen när de kommer brukar yttra sig som hudinflammationer som psoriasis, eksem, kronisk trötthet, depression med mera. Listan kan göras mycket lång.

Så kan kosten orsaka läckande tarm

Det finns ett flertal kostfaktorer som kan orsaka läckande tarm och några av de viktigaste är de vanliga gifterna i den moderna kosten. Gluten och socker är två av dessa bovar som jag skrivit om tidigare, men det finns förstås flera sätt att orsaka läckage i tarmen. Att slå ut tarmfloran med antibiotika kan ofta bidra till läckande tarm eftersom skyddande bakterier kan balansera bakterier med negativ inverkan. Det är inte ovanligt att en utarmad tarmflora kan leda vidare till olika typer av ohälsa. Andra faktorer som kan bidra till läckande tarm är NSAID-preparat som innefattar en mängd olika antiinflammatoriska läkemedel som ibuprofen och acetylsalicylsyra som finns i de populäraste värktabletterna. För att verkligen läka tarmen krävs att man tar ett helhetsgrepp och avlägsnar alla dessa störande delar ur kosten.

Så kan du hjälpa tarmen att läka

Det viktigaste steget när det gäller att återställa tarmens normala funktion är förstås att ta bort alla de störande faktorer som vi gått igenom. Det är också viktigt att

  • Äta tillräckligt med fibrer gärna från kyld potatis som man äter utan skal men också andra rötter som kålrot, palsternacka, morot, sötpotatis och rovor.
  • Ät rikliga mängder fermenterade grönsaker eller ta ett tillskott av probiotika av hög kvalitet
  • Stress är en faktor som vi inte gått in så mycket på här, men psykologisk stress kan bidra till läckande tarm och därför är det viktigt att se till att man hanterar stress genom uppbyggande mental träning som meditation eller yoga och att man ändrar eventuella livsomständigheter som kan bidra till negativ stress. Lättare sagt än gjort många gånger.
  • Åtgärda eventuella infektioner som kan orsaka läckande tarm.

 

Comments

comments

23 thoughts on “Så läker du en läckande tarm

  1. Hej

    Tack för en bra sammanfattning. Jag har bara lite problem med att du rekommenderar att man ska äta tillräckligt med fibrer gärna från kyld potatis som man äter utan skal men också andra rötter som kålrot, palsternacka, morot, sötpotatis och rovor.

    Först innehåller dessa en stärkelse som kroppen har ganska svårt att smälta, det tar lång tid innan den brutits ned (en del kanske inte bryts ned alls) och den kan börja jäsa på vägen och då blir det gaser och toxiner och har man läckande tarm kommer det ut i blodet. Sen är det ju stärkelse, som ger blodsocker som ger insulin som ger fettinlagring. Stärkelse och fibrer utgör dessutom goda förutsättningar för den del av tarmfloran som ibland kallas för ”opportunistisk”, då den vid goda förutsättningar kan få ett övertag över den ”goda” floran och därmed ställa till med problem, hindrar läkning, ger upphov till toxiner, mm.

    Natasha Campbell McBride skriver utförligt om detta i Gut and Psychology Syndrome. Enligt henne bör man undvika bla fibrer och stärkelse när man läker sin tarm, eftersom en stor del av läkningen handlar om att ”svälta ut” den opportunistiska floran – fibrer och stärkelse gör precis motsatsen.

    1. Tack för inlägget Erik. Det finns många spår som du tar upp här och när det gäller stärkelse i allmänhet så tas det i normala fall upp mycket väl och är en bra energikälla som behövs i kroppen (immunförsvar och hjärna mfl organ). Men samtidigt har du rätt i att vissa individer inte tar upp en del sockerarter speciellt bra och då kan man behöva göra vissa insatser när det gäller att begränsa fermenterbara fibrer, disackarider och sockeralkoholer i kosten. McBride är en pionjär på området som har djup insikt i detta och jag har förstås tagit del av hennes arbete. Vi har dock lite olika angreppssätt vid vissa tillstånd, och mina rekommendationer skiljer sig lite från hennes men har också mycket gemensamt. En sådan punkt är exempelvis mjölkprodukter. Det är viktigt att komma ihåg att läckande tarm inte orsakas av fibrer och stärkelse utan av andra faktorer som jag beskriver i blogginlägget. Samtidigt kan det förekomma bakterier i tunntarmen som driver inflammation och då kan man behöva göra mer av de insatser du beskriver. Den mekanism du beskriver när det gäller att stärkelse skulle driva fettinlagring är mycket kontroversiell och jag tror personligen inte på den hypotesen (och de flesta fetmaforskare gör det inte heller). Däremot finns det definitivt andra beståndsdelar i raffinerade mjölsorter med gluten och socker tillsatt i processad mat som definitiv kan driva inflammation och på andra sätt också bidra till fettinlagring. Men det finns inga starka belägg för att stärkelse i sig skulle göra det. Nu blev det här svaret för långt tror jag. Tack så mycket för att du läser bloggen!

  2. Hej!

    Vad menas med socker. Äter jag 100g gojibär och 150g mullbär varje dag kommer jag upp i ca 140g sockerarter. Är det dåligt om jag vill läka eventuell läckande tarm?

    1. Tack för frågan.. Du kommer inte upp i 140 gram sockerarter vid de mängder du nämner och det gäller här främst fruktosdelen av sakaros. Med andra ord räknas bara hälften av sockervikten av helt sackaros. Vad man kunnat visa i studier är att tillsatt socker bidragit till läckande tarm hos både möss och apor. Man har inte vad jag vet testat med gojibär och mullbär, men jag skulle misstänka att resultatet inte blir det samma även om man skulle ta samma mängd sockerarter från ”riktig mat”. I många fall blir hela riktiga råvaror mer än bara summan av sina delar.

        1. Detta är ett långt kapitel som jag inte skrivit om tidigare, men sammanfattnigsvis kan man påstå att denna typ av drycker har mycket marginell effekt och att det är bättre med riktig mat. Snabba kolhydrater har jag inget ont att säga om i sig, men de gör sig bättre i matform. De flesta drycker som är avsedda att tas i samband med träning bedömer jag är av låg kvalitet.

  3. Vad för kolhydrater kan man äta medan man försöker läcka tarmen och sedan hålla den så? Tränar mycket och du tycker ju inte man ska äta pasta, gluten, ris, potatis, kikärtor, baljväxer osv?

    1. Det beror på vem vi pratar om förstås. Som vanligt. Men två milda kolhydratkällor är sötpotatis och banan. Tycker inte att man bör äta gluten eller pasta under denna fas.

  4. Hej! Jag har läckande tarm och undviker idag alla snabba kolhydrater, spannmål, ägg, nötter och mjölkprodukter. Men hur är det med smör och Bregott? De innehåller ju ”bara” 0,5% protein, funkar det vid läckande tarm? Det är ju trots att lite kasein i det…

    1. Det är svårt att svara på det. Olika människor reagarerar väldigt olika på mjölkproteinet, men jag skulle inte använda ett upplägg som inkluderar vanligt smör om målet är att verkligen ”läka tarmen”. Uteslutning i början gäller för alla.

  5. Angående olösliga fibrer så är väl bara spannmålsfibrerna olösliga?

    Birger Ledin hälsans fader i Sverige botade många kroniker med hjälp av mest råkost och Potatis samt lite surmjölk o syrade grönsaker.

    Absolut inte spannmål i någon form till en inflammerad tarm ”sa han”.

    1. Honom kände jag inte till, men det låter som ganska bra råd som du beskriver dem. Det har såklart hänt en del på senare tid som säkert tillför en del när det gäller kostupplägg av det här slaget.

  6. Så från att gå utan mediciner 1år plus 2år utan större symptom sitter man här med skov å tarm blödningar..jag råder alla med uc cronos liknande å ta till sig av vad som står på denna sida !, jag fixa två år med glutenfri kost mjölk fri mm… med stress å några dumma vanor #äta små mängder av föda med spår av gluten å mjölk i kombo med oturlig infektion antibiotika kur utan probitoika tillskott åkte jag dit igen..

    Ta bort gluten 100% ät probiotika för gufskull föda/tillskott.. börja inte med dåliga fikavanor där viss socker å gluten ingår !! Är inte värt det ! Stå på er !!

    Undvik korsreaktionsföda#gluten#..i större mån!
    Jag har lärt mig min sista läxa.. å kommer aldrig slarva igen. Följ upp allt karln skriver här… finliret behövs !! Fuska inte !!
    De går å det är värt…läka å bli klokare!
    Lycka till alla !… tackar så myxket för allt med.. kommer Def nu gå in på paleo med diet balans! !! Å för alla sportisar sjuk eller inte ta bort gluten ur kosten!!! är en enorm prestations höjare fysiskt..do it now!!

  7. Tack för en fantastisk blogg. Jag har precis blivit opererad och måste äta tre antibiotikakapslar om dagen i en hel månad. Detta kommer att påverka min tarm negativt eftersom jag redan har stora problem med t ex gaser och ändtarmsframfall. Jag kommer att äta mestadels rotfrukter (mycket kall potatis), bananer, blåbär, fermenterad surkål ( små mängder och försiktigt), frön, fisk och sallad samt meditera och ta promenader med hundarna. Utan din blogg hade jag nog valt annorlunda och äventyrat min hälsa med besked. Återigen tack.

  8. Hej! Jag fick psoriasis guttate efter halsfluss och antibiotika i slutet på 90-talet. Sedan dess har prickarna hängt med mig i olika omfattning. Nu har jag börjat testa AIP efter att ha köpt din bok och är mycket nyfiken på resultatet. Men efter att ha ätit en del surkål, sötpotatis, morot, frukt, honung etc enligt recepten i boken tycker jag mig se att något hänt till det sämre igen. När jag då läser om candida tycker jag att väldigt mycket stämmer överens med mina symptom (antibiotika, psoriasis, beläggning på tunga, obeskrivligt trött, enormt sötsug, mental dimma etc etc). Vad kan jag göra, finns det något tillförlitligt test att göra? Om jag nu har en överväxt av candida så antar jag att mycket på fritt fram-listan måste justeras för mig? Vilsen. 🙁

    1. Hej Tomas. Det är tyvärr svårt att ge ett kort och snabbt svar på detta. För att ha möjlighet att besvara de individuella frågor som dyker upp under omläggningen till AIP, så har jag tagit fram ett utbildningsprogram som går att anmäla sig till nu. Du är väldigt välkommen att delta i Stora eller Lilla Paleoskolan. Läs mer här: http://karlhulten.se/nyhet-paleo-skolan/

Kommentera