Lär dig hitta vägen till perfekt hälsa

path-woods

Tänk dig en medelålders man som lever ett stressigt liv, äter skräpmat och inte tränar. När han får sin första hjärtinfarkt så är detta ett symptom på den underliggande sjukdomen, nämligen hans livsstil. Om du vill hitta vägen till perfekt hälsa i ditt eget liv så måste du lära dig att se skillnad mellan symptom och underliggande orsaker. 

Ett grundläggande problem med sjukvården är att den inte kan skilja sjukdomsorsak från symptom. Läkemedel är ofta avsedda att trycka ner symptom, vilket förstås är ungefär lika effektivt som att sätta en bit tejp över varningslampan i bilen i stället  för att fylla på olja. De flesta förstår intuitivt att den underliggande orsaken är ofta mer sammansatt och komplex än de enkla symptom man ser på ytan. Låt sjukvårdens syn på hälsa stå som ett varnande exempel på hur man inte hittar vägen mot bättre hälsa. Blanda aldrig ihop de ytliga symptomen med den underliggande sjukdomen. 

Den verkliga sjukdomen är ofta svårare att attackera

Vilken är då den verkliga sjukdomen? Det varierar förstås från fall till fall, men en viktig bidragande orsak är nästan alltid våra levnadsförhållanden. De förhållanden som ofta dikteras av vårt moderna samhälle. Även den industriellt framställda kost som framkallar inflammation är den del av sjukdomen. Hjärtinfarkten är bara ett symptom. Den är inte sjukdomen.

Om vi bara betraktar symptomen som sjukdomen så blir den logiska insatsen efter en hjärninfarkt att sätta in en pacemaker och proppa ”den sjuke” full av statiner. Åt den verkliga sjukdomen gör man naturligtvis ingenting. Hade man kunnat se igenom de ytliga symptomen och se orsaken till hjärtinfarkten så hade man kunnat styra om mannens livsstil till mindre inflammationsskapande kost, lägre stress och grundläggande fysisk aktivitet.

Det är frestande att betrakta symptomen som sjukdomen eftersom behandlingen innebär att man tar ett piller. Man betraktar patienten som ett objekt utan förmåga till förändring. Om det hade varit så att levnadsförhållanden inte gick att ändra eller att vi inte visste vilka omställningar som kunde bidra till bättre hälsa så hade man kunnat försvara pillerlösningen. Men vi vet att det finns effektiva livsstilsomställningar som fungerar bättre än läkemedel.  Det är min erfarenhet att personer som har potentiellt dödliga tillstånd, är motiverade till förändring. Jag vet också att det finns effektiva insatser man själv kan göra för att ta kontroll över sin hälsa.

Blindhet för den verkliga sjukdomen leder till mer lidande

Det är ofta enklare och billigare att behandla symptomen än att titta på de underliggande orsakerna. Men tyvärr åstadkommer man aldrig mer än att bara skjuta upp problemet. Ekonomiska intressen tjänar också pengar på att vi är sjuka och beroende av snabba kolhydrater till exempel livsmedelsindustrin som vill sälja ”mat” som orsakar ohälsa och läkemedelsindustrin som inte tjänar några pengar på att patienter blir friska och inte behöver läkemedel längre.

Lär dig se roten till problemet

Vad man kan fokusera på vid sidan av att ändra strukturerna är förstås att ändra livsstilen. Det bästa sättet att bota sjukdom är enligt min erfarenhet att bygga hälsa. Det är också så jag jobbar med klienter. Men livsstilsförändringar är inte alltid lätta och de kräver ofta en personlig mognad och stöd på vägen.

Sedan är det förstås också så att symptomen inte försvinner direkt när man lägger om sin livsstil. Ibland  sitter symptomen under lång tid efter att man attackerar de underliggande orsakerna. En effektiv behandling går förstås på både symptom och underliggande orsak samtidigt. Att ignorera det ena eller det andra leder till sämre resultat och därmed ytterligare lidande för patienten.

Börja leta efter orsaker i stället för symptom

En viktig del av min egen strävan efter ett hälsosamt liv är att jag ständigt söker efter bakomliggande orsaker både i mitt arbete med klienter och i mitt eget liv. Några saker som jag noterat är att när jag gör avsteg i den kost som jag funnit leder till bästa hälsa för mig personligen, så uppstår inflammationer ganska snart. Om jag går och lägger mig för sent under en period  så märker jag direkt hur mitt sug efter kaffe ökar. I den situationen så kan man betrakta ökad kaffekonsumtion som behandling av symptomet och den verkliga orsaken är förstås att hjärnan och kroppen behöver vila. Samma sug efter skräpmat kan man också få av att äta exempelvis socker. En av de underliggande orsaken till suget efter koffein, nikotin och socker är ett obalanserat blodsocker. Vad det i sin tur beror på är ofta konsumtion av inflammationsskapande mat som raffinerade kolhydrater, spannmål, socker och omega-6-rika växtoljor.

Vad som händer när du i stället går på orsaken till problemet är att du löser det i stället för att bara skjuta upp problemet och kanske skapa ännu större problem i framtiden. Ta gärna för vana att fundera över hur mycket energi du lägger på att behandla symptom i ditt eget liv. Några exempel på det är att vi ofta lägger stora delar av våra inkomster på behandlande av symptom. Flyger du till Thailand varje år för att ditt liv egentligen är ganska tråkigt? Köper du saker på helgerna för att du egentligen känner dig otillfredsställd med ditt liv? Äter du skräpmat varje vecka för att belöna dig när arbetsveckan är över? Vår tillvaro är fylld av åtgärdande av symptom. Lär dig därför att se när du behandlar dina symptom och inte den underliggande orsaken. Där finns nyckeln till ett bättre liv.

Det goda livet är något som du bygger upp genom att uppnå verklig hälsa och genom att uppnå klarsyn när det gäller din livsstil. Att spendera mindre pengar på prylar och i stället att unna mig näringsrika livsmedel är två vägar som jag själv funnit leder till mer lycka och frihet. Det omvända har gällt när jag hamnat i att spendera pengar på onödiga saker vilket alltid varit ett symptom på underliggande otillfredsställelse med livet.

Så vet du att du hittat rätt – hälsa vs. ohälsa

Min bild av ohälsa har många kopplingar till beroende. Beroende av pengar, belöningar, stimulantia, socker, statiner eller bara distraktioner för att behandla symptom från morgon till kväll. När du hittat ett beroende i ditt liv så vet du att du har stora hälsovinster att göra just där.

När du har hälsa så känner att du har en underliggande drivkraft att röra dig utan att det känns motigt. Hälsa är när du känner energi och lust att ta dig för saker. Vilja till rörelse är hälsa. På samma sätt som ett litet barn springer fram och tillbaka för att det är roligt och gör kullerbyttor och dansar. När du hittar hälsa så vet du att du att du hittat rätt. Du kommer att känna det.

 

Comments

comments

4 thoughts on “Lär dig hitta vägen till perfekt hälsa

  1. Hej Karl!

    Du skriver att inflammationer uppstår ganska snart när du gör avsteg från den kost som ger dej bästa hälsa. Intressant! Det förefaller ju som om inflammationer kan vara grundorsaken till väldigt många av våra icke smittsamma sjukdomar. Jag tror att folk går omkring med inflammationer i kroppen utan att de vet om det.

    På vilket vis märker du att du får inflammation? Kan man mäta graden av inflammation på något vis?

    Vänliga hälsningar,
    Anders Sterner

    1. Hej Anders, Det finns många sätt att mäta beroende på vilken vävnad som är drabbad. Men lokala inflammationer märks såklart rent subjektivt genom smärtupplevelsen. Jag funderar på att skriva mer om det längre fram. Det finns förstås allmänna blodprov som visar förhöjd inflammationsgrad som sänka eller CRP men det finns också andra tecken när det gäller sammansättningen av vita blodkroppar som kan berätta en del. Mer om detta i framtiden.

  2. Hej Karl

    Har ätit paleo mer eller mindre sedan i januari detta året, nu har jag dock tyvärr återgått till kost med gluten osv vill tillbaka och funderar på hur. Tankarna går till lågkolhydratskost då denna inte är lika begränsande i min vardag för mig som paleokosten är, är det stor skillnad på dessa och går de att kombinera? Undviker mjölk men saknar ibland mejeriprodukter såsom grädde och smör. Vill ha en kost som håller i alla sammanhang, på jobbet, utomlands, bortbjudningar och hemma.

    1. Det finns vissa grundläggande skillnader men också många likheter. Inom paleo fokuserar vi på kvaliteten av de hela råvaror som utgör grunden för kosten. Detta inkluderar en hel del livsmedel som är utesluta inom lågkolhydratkost. Potatis, sötpotatis, frukt, kokbanan, kassava mfl. Läs gärna mer på min sida och kolla på matlistan här

Kommentera